مجله اکتیو:آموزش مهارت های فردی و اجتماعی

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری: ۲۰ روش ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای

اعتیاد به بازی های کامپیوتری برای زندگی اجتماعی و سلامتی انسان بسیار مضر است. مراحل زیر، روش ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای را به شما نشان می دهد.

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

بازی، واقعا مهم است و به آرامش و خوش بودن شما کمک می‌کند. با این وجود، چیزی که فکر می‌کنید فقط برای خوش گذراندن انجام می‌دهید، می‌تواند به چیزی تبدیل شود که کنترل زندگی شما را در دست بگیرد و به یک اعتیاد واقعی تبدیل شود. این اعتیاد می‌تواند در کار و درس شما – کارهایی که برای کسب درآمد و زندگی انجام می‌دهید – اختلال ایجاد کند

ممکن است از این‌که تمام شب را صرف بازی کنید لذت ببرید اما بازی از زندگی واقعی، کار و عملکرد شما در مدرسه مهم‌تر نیست. اگر دارید به یک معتاد به بازی تبدیل می‌شوید، خیلی مهم است که یک قدم به عقب برگردید و به کاری که انجام می‌دهید نگاه کنید. همچنین، به روش‌هایی که در این مقاله برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری آورده‌ایم نیز نگاهی بیندازید

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

۱. محرک‌ها را مشخص کنید

اولین کاری که باید برای ترک اعتیاد به بازی های کامپیوتری انجام دهید، مشخص کردن محرک‌های این اعتیاد است.

محرک‌ها، عوامل فیزیکی و ذهنی هستند که باعث می‌شوند شما در اعتیادی به نام « بازی کردن» غرق شوید. ابتدا باید تلاش کنید که بفهمید چه چیزهایی باعث می‌شوند بازی ویدئویی انجام دهید. این محرک می‌تواند یک سایت بازی آنلاین باشد که اعتیاد شما به بازی از آن‌جا شروع شده است. همچنین می‌تواند یک انگیزه بیرونی نیز باشد، مثلا اطرافیان‌تان از شما بخواهند با آن‌ها بازی کنید. شما باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا محرک‌هایی که شما را به سمت بازی می‌کشند را بشناسید.

۲. وقت بیشتری را صرف بیرون رفتن با دوستان کنید

دوستان یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که زندگی شما را شکل می‌دهند و در زمان نیاز از شما حمایت می‌کنند: آن‌ها همیشه نصیحت‌های خوبی به شما می‌دهند و بعدها در زندگی نیز ممکن است به واسطه همین دوستان، شغل مناسبی پیدا کنید. بنابراین، به جای این‌که بی‌حرکت روی صندلی بنشینید و بازی کنید، باید با دوستان‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. همچنین برای افزایش سلامتی خود، باید در پارک یا بازار، قدم بزنید.

۳ وقتی که صرف کامپیوتر می‌کنید را روی فعالیت‌های مفیدتر بگذارید

درواقع، شما می‌توانید کارهای زیادی که برای سلامت و زندگی شما مفید هستند مانند ورزش منظم، خواندن کتاب‌های مورد علاقه و کارهای دیگری که مغزتان را تحریک کرده و باعث آرامش شما می‌شوند را انجام دهید.

۴.برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری زودتر به رختخواب بروید

افراد معتاد به کامپیوتر یا بازی‌های ویدئویی، اغلب اوقات تا دیروقت بیدار می‌مانند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، باید هر روز زودتر به رخت خواب بروید. به هرحال، نباید آن‌قدر زود بخوابید که مجبور شوید فقط در تخت دراز بکشید و سقف را نگاه کنید. اگر معمولا ساعت ۱۰ شب به رخت خواب می‌روید، باید تلاش کنید دفعه بعد ساعت ۹، سپس ساعت ۸ و پس از آن ساعت ۷ بخوابید.

۵. قبل از نشستن پای کامپیوتر، مسئولیت‌های دیگرتان را تکمیل کنید

زمانی که از مدرسه به خانه برمی‌گردید باید اول کارهای مدرسه خود را انجام دهید. به جای نشستن پای کامپیوتر و بیدار ماندن شب، تکلیف‌ها و دیگر اولویت‌های خود را انجام دهید.

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

۶. گاهی وقت‌ها از اعتیادتان برای ترک استفاده کنید

اگر شما یک بازی را دوست دارید که اهداف آن بازی به گونه‌ای است که آزادی شما را می‌گیرد، به این فکر کنید که این بازی چه‌قدر بد و بی‌ارزش خواهد بود. باید برآورد کنید که انجام آن چه‌قدر زمان می‌برد.

همچنین باید مثبت فکر کردن را یاد بگیرید و بدانید که زندگی، چیزهای جذاب‌تر از بازی نیز دارد.

۷. کامپیوتر را به جایی انتقال دهید که به آن عادت ندارید

اگر کامپیوتر در اتاق خواب یا نشیمن باشد، به راحتی پشت آن می‌نشینید و بازی می‌کنید. بنابراین، اگر کامپیوتر را به اتاق دیگری ببرید، تمایل شما به بازی کردن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۸. روزی را در آینده نزدیک تعیین کرده و شروع کنید و به آن متعهد شوید

برای این‌که به خودتان انگیزه دهید و آمادگی بهتری پیدا کنید، خوب است که روزی را در آینده نزدیک – مثلا دوشنبه آینده – انتخاب کنید. اگر تصمیم بگیرید که در روز، فقط یک ساعت را صرف بازی کامپیوتری کنید، باید به آن متعهد بمانید. بنابراین می‌توانید به درستی بازی‌های مناسب را انتخاب کنید. اگر در حال انجام نوعی بازی هستید که ساعت‌ها طول می‌کشد و یا یک بازی بی‌پایان است، باید آن را با بازی دیگری جایگزین کنید.

برای داشتن یک برنامه مثبت‌تر برای آینده و کنترل بهتر زندگی، باید روش‌های کنترل ذهن و زندگی را یاد بگیرید.

۹. تصمیم بگیرید که می‌خواهید بازی را به تدریج ترک کنید و یا به صورت یکباره

برخی افراد اعتیاد را به طور یکباره کنار می‌گذارند در حالی که ممکن است این کار برای برخی دیگر، شرایط را بدتر کند

اگر تصمیم گرفتن درمورد ترک بازی برای شما سخت است و اگر می‌خواهید قدرت مغزتان را برای ترک اعتیاد بالا ببرید، باید یاد بگیرید چگونه توانایی ذهنی خود را سریع افزایش دهید.

۱۰. خودتان را متعهد کنید که به سمت بهتر شدن تغییر کنید

شما باید باور کنید که مشکل دارید و اثرات این مشکل را ببینید تا بتوانید برای خودتان کاری کنید. این مسئله، دلیلی برای تغییر خواهد شد و به شما انگیزه می‌دهد که به این تغییر پایبند بمانید.

۱۱. زمانی که سعی می‌کنید کار دیگری را برای خوش بودن انجام دهید، به احساسی که دارید توجه کنید

می‌توانید قبل از این‌که به بازی برگردید، چند دقیقه این کار را انجام دهید. این کار باعث می‌شود احساسات فوق‌العاده دیگر به غیر از بازی را نیز تجربه کنید.

همچنین می‌توانید کاری را انجام دهید که معنای بیشتری داشته باشد و یا مثلا یک زبان را یاد بگیرید.

۱۲. یک فهرست اولویت‌های جدید تهیه کنید و اولویت‌های‌ لازم خود را بنویسید

باید به خاطر داشته باشید که بازی‌های کامپیوتری فقط باید در اوقات فراغت انجام شوند. بنابراین زمان اوقات فراغت خود را تعیین کنید.

۱۳. فهرستی صادقانه از اولویت‌های کنونی خود تهیه کنید

این کار برای تاکید کردن روی اعتیاد است. نباید فهرستی از این‌که اولویت‌های شما باید چه چیزهایی باشند تهیه کنید بلکه این فهرست باید درباره اولویت‌های واقعی که دارید باشد. اگر نمی‌توانید درجه اهمیت یک اولویت را برای خود تعیین کنید باید به این نگاه کنید که در گذشته چه کرده‌اید.

– زمانی که تکلیف خود را به خانه می‌آوردید، آیا تا لحظه آخر بازی کامپیوتری انجام می‌دادید یا همان موقع تکلیف خود را کامل می‌کردید؟

– زمانی که دوستان‌تان می‌خواستند بیرون بروند، شما می‌خواستید در خانه بمانید و بازی کنید یا دوست داشید با آن‌ها بیرون بروید؟

– وقتی تکلیفی برای انجام دادن داشتید، آیا بازی را تا مرحله آخر می‌رساندید یا بلند می‌شدید و تکلیف‌تان را انجام می‌دادید؟

۱۴. کنترل فعال والدین

اگر پدر و مادر هستید و کودک شما در حال اعتیاد پیدا کردن به بازی است، باید او را کنترل کنید. اگر بچه‌ها به شما گوش نمی‌دهند شما باید کنسول بازی را جدا کرده یا کامپیوتر او را کنترل کنید تا مشکل را در دست بگیرید. برنامه‌های کنترلی زیادی وجود دارند که به راحتی می‌توانید دانلود کنید. شما باید با کودکان خود قایم باشک بازی کنید تا تاثیر بازی بر خانواده‌تان را به حداقل برسانید.

۱۵. برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری مثبت بمانید

با این‌که درک تاثیرات منفی اعتیاد به بازی بسیار اهمیت دارد اما لازم است که بر اهداف و پیشرفتی که داشته‌اید نیز تمرکز کنید. باید به دقت به هدفی که تعیین کرده‌اید فکر کنید و مراحلی را که در یک زمان مشخص پشت سر گذاشته‌اید را یادداشت کنید.

۱۶. سرزنش نکنید

سرزنش کردن دیگران برای اشتباهی که از شما سر زده است و باید به تنهایی با آن مواجه شوید، مشکلی را حل نمی‌کند. تولیدکنندگان و صنعت تهیه بازی، چیزی نیست که شما سرزنش کنید و سرزنش کردن نیز دردی را دوا نمی‌کند. خیلی از افراد معتاد به بازی انسان‌های سالمی هستند و پذیرفتن مسئولیت، اولین گام برای رفع مشکل است.

۱۷. تاثیر را مشخص کنید

باید ساعت‌هایی که در روز صرف بازی می‌کنید را درست تعیین کنید. در آخر هفته، به جای ماندن در اتاق و بازی کردن، باید بیرون بروید یا یک کتاب جالب بخوانید. در واقع، شما باید اثرات منفی این اعتیاد را به طور واضح و صادقانه مشخص کنید. این کار به تمرکز روی پیشرفت‌های مثبت و به دست آوردن چیزهای از دست رفته کمک می‌کند.

۱۸. برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری مسئولیت را بپذیرید

مشکل به فرد برمی‌گردد نه به بازی. تا زمانی که وجود اعتیاد را نپذیرید، هیچ تلاشی برای ترک آن جواب نمی‌دهد. مشکل، محتوای بازی‌ها و وجود بازی‌های کامپیوتری نیست، مشکل، فردی است که آن‌ها را بازی می‌کند.

۱۹. پول خود را صرف علایق دیگری کنید

بازی‌ها پول زیادی را از شما می‌برند، بیشتر از آن چیزی که تصور کنید زیرا هزینه آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود. شما باید پول خود را به جای بازی‌های بی‌اهمیت صرف چیزهای لذت‌بخش دیگر کنید و باید به یاد داشته باشید که بازی فقط برای استراحت کردن است نه برای زندگی و زنده ماندن. شما می‌توانید هزینه یک بازی کامپیوتری را صرف یک شام خوب یا یک کتاب خوب کنید زیرا این‌ها ارزش هزینه کردن دارند.

۲۰. مسافرت کنید

روش آخر برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری مسافرت کردن به جای بازی کردن است.

مسافرت برای تمام افرادی که به بازی اعتیاد دارند روش خوبی است. چرا به اینکه مسافرت به جاهایی که دوست دارید را جایگزین نشستن و بازی کردن کنید فکر نمی‌کنید؟ همچنین می‌توانید به قسمت‌های مختلف شهر خود نیز سفر کنید و از آن لذت ببرید. با سفر کردن، تجربه‌های خوبی کسب می‌کنید و به جای هدر دادن زمان، لحظات به یاد ماندنی می‌سازید. در هر گوشه دنیا، هیجانی منتظر شماست. فقط کافی است به آن فکر کنید و به دنبالش بروید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع:vkool

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری: ۲۰ روش ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای


نوشته درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری: ۲۰ روش ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای اولین بار در پدیدار شد.

گردآوری:دنیای خوب زندگی

مرور بیشتر...

0

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

13 + 5 =