مجله اکتیو:آموزش مهارت های فردی و اجتماعی

۱۲ مهارت حل مسئله در محل کار که واقعا کارساز هستند

مهارت حل مسئله جنبه مهمی از کسب و کار و زندگی است. این مهارت بخشی از بسیاری مشاغل است، از برنامه نویسی کامپیوتر گرفته، حسابداری، تا کارهای تجسسی و حتی در زندگی عادی. اگر از این توانایی برخوردار باشید که بتوانید تمام مسائل را اساسی و به روشی زمان‌مند و بدون شتاب و دشواری حل کنید، ویژگی بسیار جالب و خوشایندی خواهد بود. با وجود این، هیچ راه واحدی وجود ندارد که بتوان به کمک آن مسائل را حل کرد. بنابراین، لازم است راه‌ها و همچنین روش‌های مختلفی را بشناسید تا بتوانید با هر مسئله‌ای روبرو شوید و دست و پنجه نرم کنید. به گفته‌ی جان فوستر دیولز، وزیر سابق امور خارجه‌ی ایالات متحده،‌ «معیار موفقیت این نیست که آیا با مسئله‌ای دشوار برای حل کردن روبرو بوده‌اید، بلکه این است که آیا همین مسئله را سال گذشته هم داشتید.»

مهارت حل مسئله در محل کار

مهارت حل مسئله در محل کار

۱. مسئله‌های‌تان را شناسایی کنید

به منظور حل مسئله خودتان، بسیار ضروری است که ابتدا مسئله را شناسایی کنید. بسیاری از مردم معمولا سعی می‌کنند در روبرو شدن با مشکلات زندگی پرهیز، غفلت، یا تاخیر کنند. حالا، لازم است با تمرکز بر خود مسئله پی ببرید آن مسئله‌ی در نهان بر چه چیزی تمرکز دارد، مشکل کار کجا است، علائمش چه هستند، و اثراتش بر حرفه و زندگی‌تان چیست. بعد، آن را یادداشت کنید. اگر فهرستی از مشکلات تهیه کرده باشید حل کردن آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. یادتان باشد که در این مرحله، فقط لازم است مسئله و مشکل خود را توصیف و تعریف کنید، و نیازی به فهرست کردن راهکارهای حل آن نیست. وقتی مسئله‌ی مورد نظر انتخاب شد، ممکن است برای آنکه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید نیاز به بازتعریف آن داشته باشید.

۲. مسائل را تحلیل کنید

تحلیل جامع و کامل یک مسئله برای به ثمر رسیدن تلاش حل آن مسئله بسیار حیاتی است. پاسخ‌های موثر و درخوری به دست نخواهد آمد مگر آنکه علت رخداد مسئله را بفهمید. اما، بسیاری از آدم‌ها اساسا از مرحله‌ی تحلیل طفره می‌روند. بنابراین، دلایل این مشکل چه هستند؟ خب، دلائل آن مختلف‌اند، اما شامل این موارد می‌شوند: گاهی اوقات مسئله در نگاه اول واضح به نظر نمی‌رسد؛ یا ممکن است فشار درونی و بیرونی برای حل فوری مسئله به افراد وارد شود.

مطلب مرتبط: ۱۹ روش تقویت تفکر خلاق در محل کار که اعتبارتان را بالا می‌برد

۳. به حل مسئله های واقعا مهم بپردازید

این یعنی بسیار ساده و روشن بودن، اما بسیاری از ما معمولا معنای آن را اشتباه متوجه می‌شویم یا خوب درک نمی‌کنیم. در صورتی که مسئله‌ای وجود داشته باشد، این لزوما به معنی آن نیست که شما باید بلافاصله و به طور کامل آن را حل کنید. از خودتان بپرسید که اگر آن را حل نکنید و اگر پاسخ «کفایت» نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد، کافی است توجه‌تان را به چیز مهمتری معطوف کنید.

۴. با مهارت حل مسئله چالش‌ها را پیدا کنید

یک مانع بسیار بزرگ برای بسیاری از افراد در حل مسئله وجود دارد که آن شیوه‌ی نگاه کردن به مسئله است. وقتی فکر می‌کنید که مسئله‌ی شما کاملا ترسناک و تهدید کننده است یا ممکن است موفق نشوید آن را حل کنید، آن لحظه زمانی است که خودتان را به چشم یک حلال مسئله‌ی بد و ضعیف می‌بینید. بدیهی است که نخواهید توانست مسئله را به راه و روشی خوب حل کنید. سعی کنید فواید یا شانس‌های موجود در مسئله را پیدا کنید؛ آن وقت احتمال حل کردن آن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مسئله‌ی فعلی شما ناسازگاری و خوب کنار نیامدن با همکاران است، شانس‌تان ممکن است این باشد که این فرصتی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی‌تان و احتمالا حل بعضی از تضادها و اختلاف نظرها با همکاران به شمار می‌رود.

مهارت حل مسئله

۵. اهداف را برای حل مسئله تعریف و با اهداف کوتاه مدت شروع کنید

این نکته بسیار مهم است که از پیش بدانید قرار است چه مسائلی را حل کنید. برای فهمیدن آن، می‌توانید بعضی از توصیه‌های زیر را به کار ببندید:

– مطمئن شوید که اهداف‌تان واقع‌بینانه و قابل دستیابی هستند. هر چه اهداف‌تان عملی‌تر و قابل اندازه‌گیری باشند، امکان دستیابی شما به آن‌ها بیشتر خواهد بود.

– کاملا دقیق و مشخص کار کنید. اهداف‌تان باید شفاف باشند، نه مبهم. وگرنه، مطمئن نخواهید بود که به چه چیزی احتیاج دارید. حقیقت واقعی را درک کنید، نه آن چیزی را که دوست دارید واقعیت داشته باشد.

– با اهداف کوتاه مدت شروع کنید. هرچه اهداف اول‌تان به نسبت دست یافتنی‌تر باشند، احتمال حل آن مسئله بیشتر خواهد بود. شما همچنین می‌توانید اهداف بلند مدتی نیز تعیین کنید، اما مطمئن شوید که اهداف‌تان کوتاه مدت باشند. اهداف کوتاه مدت به شما کمک می‌کند از بار کاری‌تان کم کنید.

مطلب مرتبط: ۹ نکته برای پرورش مهارت های تفکر انتقادی

۶. راه‌ حل‌های بالقوه‌ای را تدارک ببینید

سعی کنید یک سری از دوره‌های اقدام یا راه‌حل را برای مسائل و مشکلات‌تان تدارک ببینید. بزرگترین اشتباهی که اکثر آدم‌ها معمولا موقع حل مسئله مرتکب می‌شوند آن است که عادت دارند به همان مسائل تکراری فکر کنند. وقتی لازم است با لحظه‌ی حال مواجه شوید باید به راه حل‌های جدید فکر کنید. برای انجام این کار، باید قواعد توفان فکر را تا حدودی بدانید:

– راه حل‌های مختلفی تدارک ببینید. فهرستی از راه حل‌هایی که می‌توانید برای تنوع بخشیدن به انتخاب‌های‌تان از آن‌ها استفاده کنید تهیه کنید. انتخاب‌ها باید با یکدیگر متفاوت باشند. بعضی از راه حل‌ها ممکن است خوب باشند؛ بعضی‌ها ممکن است شدنی نباشند، به خاطر مشکلات دیگری مانند محدودیت زمانی یا بودجه‌ای. سعی کنید حداقل ۱۰ راه حل احتمالی معین کنید، تا اینکه احتمال حل کردن مسئله بیشتر شود.

– درباره‌ی راه حل ها قضاوت نکنید. به راه حل ها و انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید فکر کنید، نه این که یکی از آن‌ها را انتخابکنید. الان زمان قضاوت کردن راه حل‌ها نیست. گاهی، راه‌حل‌های احمقانه یا عجیب بهترین انتخاب برای شما در این مرحله خواهند بود. نادیده گرفتن انتخاب‌های کم اهمیت‌تر به شما کمک نخواهد کرد وضعیت‌تان را کنترل و تمام مسائل را حل کنید.

۷. در صورت نیاز تقاضای کمک کنید

وقتی احساس می‌کنید که پرداخت به مسائل و حل کردن آن‌ها به تنهایی برای‌تان غیر ممکن است، در آن صورت لازم است از دیگران کمک بگیرید. پیش از کمک گرفتن، از خودتان یک سری سوال بپرسید مثل اینکه آیا راه حل‌های‌تان کمک می‌کنند به اهداف تان برسید، یا چقدر زمان و تلاش باید روی این مسئله صرف کنید، یا چه هزینه‌ها و فایده‌هایی از این مسئله دامن گیر یا نصیب شما خواهد شد و غیره. با پاسخ دادن به این پرسش‌ها به خودتان کمک می‌کنید درست تصمیم بگیرید که آیا باید از اطرافیان درخواست کمک کنید یا نه. یادتان باشد که هیچ راه حل بی عیب و نقصی وجود ندارد مگر آن راه حلی که تمامی معیارهای‌تان را برآورده کند.

مهارت حل مسئله

۸. با مهارت حل مسئله به تعهدات‌تان عمل کنید

وقتی صحبت از مهارت حل مسئله می‌شود، قاعده‌ای وجود دارد که باید در حل مسئله از آن خبر داشته باشید. دقیقا به قولی که می‌دهید عمل کنید و قولی ندهید که از عهده‌تان خارج است. عمل کردن به تعهدات‌تان می‌تواند روابط‌تان را مستحکم سازد و اعتماد محکمی ایجاد کند. همچنین باید مسائل درهم و آشفته را نیز حل کنید. اگر تغییراتی وجود دارد که می‌توانند باعث نقض تعهدات‌تان بشوند، به دیگران اطلاع دهیدد تا در اسرع وقت در طرح و برنامه‌ریزی‌هایشان تغییرات درست و لازم را اعمال کنند.

۹. برای چیزهایی که غلط از آب در می‌آیند برنامه داشته باشید

به طور فعالانه‌ای خودتان را برای مقابله با هر چیزی که ممکن است در خلال فرایند حل مسئله غلط از آب در بیاید و مشکل ساز شود آماده کنید. ما نمی‌توانیم همه چیز را به طور ۱۰۰٪ تحت کنترل داشته باشیم چون همیشه اتفاقات غیرمنتظره در زندگی رخ می‌دهند؛ بنابراین لازم است که بعد از هر اقدامی انتظار نتایج ممکن را داشته باشید. سعی کنید بفهمید چه چیزی می‌تواند شما را در مسیر تلاش‌تان برای حل مسئله نگه دارد یا از آن خارج کند و طرح‌های منسجمی برای هر یک از وضعیت‌های احتمالی و اتفاقی تدارک ببینید.

مطلب مرتبط:۶ تفکر خوش بینانه که نگرش‌­تان را به زندگی تغییر خواهند داد

۱۰. از پذیرفتن طرز فکر «یا …. یا ….» بپرهیزید

شاید، شما یکی از شمار کثیر آدم‌هایی باشید که طرز تفکر «یا … یا …» را هنگام پرداختن به مسائل و مشکلات در ذهن خود پیش می گیرند. تفکر «یا … یا …» فقط توانایی شما، و انتخاب های‌تان را محدود می‌کند. بنابراین، همیشه به دنبال جایگزین‌های سوم، چهارم، و حتی پنجم باشید. خودتان را به انتخاب‌ّها و نگرش‌تان محدود نکنید. در صورت امکان، به فکر انتخاب‌های بیشتر باشید و به راه‌هایی فکر کنید که به درستی آن راه حل‌ها را با هم ترکیب می‌کنند. به این طریق، شما مسئله‌ را به طرز اساسی و برای همیشه حل خواهید کرد.

مهارت حل مسئله

۱۱. با مهارت حل مسئله راه حل‌ها را عملی کنید

این به عنوان یکی از مهم‌ترین و در عین حال دشوارترین مهارت حل مسئله شناخته می‌شود که بسیاری از متخصصان و حرفه‌ای‌ها آن را توصیه می کنند. در این مرحله، باید به واقع مرحله‌ی عملی کردن راه حلی را که انتخاب کرده اید آغاز کنید. اکثر آدم‌ها از این می‌ترسند که انتخاب غلطی کرده باشند یا راه بهتری وجود داشته باشد که به فکر آن‌ها نرسیده باشد. این به طور کلی تفکری مفید نیست. برای شما بهتر آن است که دست به اقدام بزنید تا اینکه کاری نکنید و دست روی دست بگذارید.

یک مسئله را حل کردن یعنی شما باید یک طرح مفصل بریزید. می‌توانید راه‌حل‌تان را نیز به خوبی پیاده کنید اگر که بدانید چگونه می‌توانید آن را عملی کنید. این طرح باید تا حد ممکن واقع‌بینانه و دقیق باشد.

۱۲. مرور کنید

حل مسئله ممکن است نیازمند یک سری از تلاش‌ها باشد. برای شما بسیار حیاتی و حائز اهمیت است که تمام فرایندی را که باید انجام دهید مرور و ارزیابی کنید. گاهی، اولین تلاش برای حل مسئله ممکن است موفقیت آمیز نباشد – موانع یا دشواری‌های غیرمنتظره‌ای پیش بیایند. یا، بعضی از راه‌حل ها ممکن است به تغییر و تعدیل نیاز داشته باشند یا اصلا به طور کلی به راه حلی جدید نیاز باشد. لازم است یادتان باشد چه چیزی به دست آورده‌اید و بعد از آن به خاطر کاری که انجام داده‌اید به خودتان پاداش بدهید. در صورتی که راه حلی کارساز واقع نشد، ممکن است لازم باشد یک سری تغییرات اعمال کنید.

خب، فرایند یادگیری مهارت حل مسئله ممکن است نیازمند تلاش، وقت و همچنین شکیبایی بیشتری از سوی شما باشد. امیدوارم توصیه‌هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم برای‌تان مفید واقع شده باشد.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: vkool

۱۲ مهارت حل مسئله در محل کار که واقعا کارساز هستند


نوشته ۱۲ مهارت حل مسئله در محل کار که واقعا کارساز هستند اولین بار در پدیدار شد.

گردآوری:دنیای خوب زندگی

مرور بیشتر...

0

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

19 − ده =