کسب و کار

۶ روند هوش تجاری که جهان کسب و کار را زیر و رو می‌کند

هدف هوش تجاری آن است که دقیق و هدفمند اطلاعات گذشته را جمع آوری و تحلیل کنیم تا از یک سازمان یا کسب و کار حمایت شود و تصمیم‌های بهتری درباره‌ی آن بگیریم. در اینجا ۶ روند هوش تجاری که احتمالا در سال های پیش رو نقش مهمی ایفا می‌کنند و جهان کسب و کار را زیر و رو می‌کند آورده می‌شود.

روند هوش تجاری

مهمترین روند هوش تجاری

۱. افزایش سرمایه گذاری و به کارگیری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تا همین لحظه هم به اندازه‌ی کافی شروع به اوج گرفتن کرده‌ است، و تحلیلگران بر این باور هستند که اگر شرکت‌ها تا کنون اتخاذش نکرده اند، با خطر بیشتر عقب افتادن از عرصه رقابت در ۲۰۱۹ روبرو خواهند بود. تحقیقات نشان می‌دهد ۳۸ درصد از کسب و کارها تا کنون به شکلی هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند، و حتی یک درصد بزرگتری از کسب و کارها در حال ارزیابی ارزشمندی فناوری و انجام اثبات مفهوم هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی ۲۰۱۶ دریافتند ۸۰ درصد از شرکت‌ها قبلا از ربات‌های چت استفاده می‌کرده‌آند یا می‌خواسته‌اند تا ۲۰۲۰ این کار را انجام بدهند. ک

سب و کارها می‌توانند چیزهای ارزشمندی از ربات‌ّهای چت به دست بیاورند، به ویژه با توجه کردن به کلماتی که آدم‌ها استفاده و احساساتی که ابراز می‌کنند. این آمار روشن می‌سازد که چطور هوش مصنوعی یک هوس زودگذر نیست. کسب و کارهایی که برای به کار گرفتن آن بیش از حد زمان به انتظار می‌گذرانند بعدا مجبور خواهند شد آن‌ را امتحان کنند تا به بقیه برسند.

مطلب مرتبط: هوش تجاری یا BI چیست؟

۲. استفاده از داده‌های کلان برای حمایت از کالای بهتر

هوش تجاری فقط به معنی آموختن نحوه‌ی انجام اصلاحاتی که از اقدامات یک شرکت حمایت می‌کند نیست. یک تاکید فزاینده بر استفاده از داده‌ها برای تغییر اجتماعی مثبت وجود دارد، و به ویژه انجام مشارکتی از طریق همان به اصطلاح «جمهوری داده‌ها». با کشاندن تلاش‌ها به سطح سازمان‌ها، به حداکثر رساندن برون‌دادهای کاری و دستیابی به داده‌هایی که می‌تواند به خلق ایده‌های جدید کمک کند ممکن و میسر می‌شود. هرچند این احتمال وجود دارد که کار کردن با کل داده‌ها به دلایل نوع دوستانه در ۲۰۱۹ برجسته‌تر بشود، بعضی از شرکت‌ها مدت‌ها است بر آن تمرکز کرده‌اند. در ۲۰۱۳، مسترکارت (MasterCard) یک یارانه‌ی مستقل به کاربست داده‌ها برای کالاهای اجتماعی اختصاص داد.

برای شرکت‌ها عاقلانه است که شروع کنند به ارزشیابی اینکه چطور کمک گرفتن از داده‌ها می‌تواند به توسعه‌ی آن محدوده‌ّها به سطحی بیش از سود کسب و کار منتج شود. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که نسل هزاره ترجیح می‌دهد در شرکت‌هایی کار کند که حمایت‌شان می‌کنند. پس، شرکت‌ها ممکن است قادر باشند حتی کارگران با استعدادتری را جذب کنند اگر بفهمند چطور هوش تجاری به بهبودها و بهسازی‌های اجتماعی مرتبط است.

۳. اولویت اختصاص داده شده به حاکمیت داده‌ها

بر اساس نتایج حاصل از یک نظرسنجی که از بیش از ۲۶۰۰ پاسخ دهنده جمع آوری شد و مربوط به هوش تجاری بود دریافتند آن افراد حاکمیت داده‌ّها را به عنوان چیزی به حساب می‌آورند که اهمیتی بیش از حد متوسط در کارهای‌ کنونی‌شان دارد و تا به انتهای ۲۰۱۹ نیز خواهد داشت. به طور اخص، آن‌ها یک امتیاز ۶.۲ از ۱۰ دادند و تاکیدشان بر آن در صنایع خاص بالا می‌رفت، مانند شیرینی پزی و مخابرات. حاکمیت داده‌ها برای هر تشکیلات اقتصادی که امیدوار است به طور موثر چیزهای ارزشمندی از طریق تلاش‌های هوش تجاری بیاموزد حیاتی است.

اگر داده‌های جمع آوری شده حاوی اطلاعات تکراری یا نادرست باشند، کیفیت ضعیف می‌تواند باعث کمبود اعتماد به نفس در رهبران شرکت شود، و این باور را دامن بزند که توجه کردن به هوش تجاری دیگر ارزشش را ندارد. همچنین، با مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا که اکنون در جریان است و مقررات مشابهی که در کالیفرنیا تا ۲۰۲۰ اجرایی خواهند شد، برای شرکت‌ها اطمینان از اینکه از حاکمیت داده‌ها غفلت نکرده باشند و بتوانند مطمئن بمانند که با تمام قانون‌های اجرایی سازگاری دارند بیش از همیشه اهمیت دارد.

مطلب مرتبط: ۵ توصیه برای بهبود هوش تجاری یا هوش کسب و کار

۴. شرکت‌های کوچک به علاقمندی به هوش تجاری ادامه خواهند داد

آمارها نشان می‌دهند که کسب و کارهای دارای کمتر از ۱۰۰ کارمند بالاترین نرخ اتخاذ هوش تجاری را در ۲۰۱۸ داشته‌اند. این یافته یعنی نمایندگان شرکت نباید تصور کنند اندازه‌ی کوچک باعث بی معنی شدن کاربست هوش تجاری می‌شود. و استفاده از هوش تجاری در سازمان‌های کوچک تر می‌تواند احساس مالکیتی را که هر عضوی از تیم در قبال پیشرفت در یک سازمان دارد افزایش دهد. روند نرم افزار هوش تجاری در سرتاسر سازمان‌های کوچکتر باید در سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند، به ویژه با رشد تعداد تامین کنندگانی که تلاش‌ّای‌شان را در راستای دسترس‌پذیری و مقرون به صرفه‌تر شدن پیشنهادات‌شان انجام می‌دهند. حتی تشکیلات اقتصادی دارای بودجه‌های کم، مانند شرکت‌های استارتاپ می‌توانند آن‌ها را در بودجه‌شان بگنجانند.

۵. خطوط اتصال هوش تجاری سلف سرویس (همکاری) باعث ایجاد برون‌دادهای تاثیرگذار می‌شود

خطوط اتصال هوش تجاری سلف سرویس ممکن است باعث آن شوند که بعضی شرکت‌ها به جذب متخصصان داده به تیم‌شان نیاز فوری نداشته باشند تا بتوانند عمیق به تحلیل بپردازند. با وجود این، مطالعه‌ای از رهبران کسب و کار در بریتانیا نشان می‌دهد ۸۰٪ از پاسخ دهندگان سال بعد متخصص داده استخدام می‌کنند یا مشاوره‌های داده می‌گیرند. با وجود این، یک مطالعه‌ی جداگانه از سوی Gartner اهمیت خطوط اتصال هوش تجاری سلف سرویس را برجسته تر می‌سازد. این مطالعه پیش بینی می‌کند تا انتهای ۲۰۱۹ چنین نرم افزای اطلاعات تحلیلی بیشتری تولید خواهد کرد تا دانشمندان و متخصصان داده‌ها. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که شرکت‌ها هوش تجاری را چیزی به حساب می‌آورند که آن‌ها را در بازار متمایز می‌کند و به ارتقاء فرهنگ داده محوری در سازمان‌ها کمک می‌کند.

اگر شرکت‌ها تا به حال استفاده از هوش تجاری را آغاز نکرده باشند، نرم افزار سلف سرویس می‌تواند مکان هوشمندانه ای برای شروع باشد. با وجود این، پیش از سرمایه گذاری در چنین ابزارهایی، کسب و کارها باید ارزیابی کنند چه چیزی دوست دارند از هوش تجاری بیاموزند و چگونه چنین بینشی با عملیات‌های کسب و کاری شرکت شان در کل متناسب خواهد بود.

۶. نیازی فزاینده به تفسیر داده‌ها از طریق قصه گویی و روایت

کنفرانس‌ها، من جمله نشست تصویرسازی داده‌ها در سانفرانسیسکو، بر اهمیت روایت داده‌ها در ۲۰۱۹ صحه می‌گذارد، و این علاوه بر رویدادهایی مانند کنفرانس  Tapestry ست که ششمین گردهمایی سالانه اش را در ۲۰۱۸ برگزار کرد و در درجه‌ی اول به اکتشاف نحوه‌ی تفسیر داده‌ها از طریق اصول روایت و قصه گویی می‌پردازد. روایت داده‌ها در طول ۲۰۱۹ نیز مهم و حیاتی باقی خواهد ماند که به خاطر روش افزودن بافتار حیاتی به آمارها است. بالاخره، حتی پیشرفته ترین پلتفرم‌های هوش تجاری نیز به آدم‌هایی نیاز خواهند داشت که در سواد داده‌ها ماهر باشند تا بتوانند ارقام و اعداد را تفسیر و آن‌ها را به دستاوردهای با معنی برای کسب و کارها و سهام دارانشان ترجمه کنند.

به عبارت دیگر، داستان‌های نقل شده می‌توانند به پرسش «خب که چه؟» پاسخ دهند که رهبران کسب و کار موقع نگاه کردن به اطلاعات می‌پرسند و قابل درک هم هست. بسیاری از آدم‌ها نمی‌توانند تصویر بزرگی ببینند وقتی که به صفحه‌های گسترده‌ی پر از اعداد یا جزئیات و نمودار نگاه می‌کنند. اما بیرون کشیدن داستان‌های مرتبط از داده‌ها می‌تواند باعث مفیدتر و کاربست پذیرتر شدن کسب و کارها از همه نوع بشود.

آمادگی برای موفقیت هوش تجاری حیاتی است

این روندها باید با شروع و گذر سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل حتی آشکارتر جلوه کنند. یعنی برای کسب و کارها فکر کردن فعالانه درباره‌ی اینکه چطور در این روندهای هوش تجاری ۲۰۱۹ سرمایه گذاری کنند و عملیات‌ها و کارهای‌شان را مطابق آن‌ها تنظیم کنند اصلا زود نیست.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: smartdatacollective

۶ روند هوش تجاری که جهان کسب و کار را زیر و رو می‌کند


 

منبع:مجله کسب و کار بازده

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن