Brainstorming تکنیکی برای استفاده از نیروی بارش فکرها…

بارش فکری

بخش قابل توجهی از موفقیت شرکت های خصوصی، که این روزها قدرت شان از اغلب دولت های جهان بیشتر است و این امر مدیون استفاده از Brainstorming می باشند.

در ادامه…

جلسات مداوم مشاوره در بخش های متفاوت یک شرکت تجاری برای پیشبرد هر پروژه و حل مشکلات احتمالی و یافتن ایده های بکر و بررسی آنها … می تواند جزئی از اهداف Brainstorming باشد.مهمترین اتفاقی که در این جلسات سرنوشت ساز می افتد بررسی و بال و پردادن به ایده ها توسط یک جمع است

در فارسی و جستجوی اینترنتی معنای مختلفی برای Brainstorming پیدا میکنید نظیر طوفان فکری، بارش فکری و یا ترجمه های مفهومی نظیر رای افکنی، اندیشه گشایی، تبادل اندیشه، مشکل گشایی، فکر بکر ناگهانی و … برایش ایجاد شده است.

توسعه روزافزون شرکت های تجاری و رقابت عظیمی که در بازار داخلی و جهانی وجود دارد و از همه مهمتر، تلاش بی وقفه برای ارائه خدمات سریعتر، بهتر و ارزانتر باعث شده است جلسات Brainstorming بیشتر از پیش اهمیت پیدا کند.

در دنیای تجاری غرب، بحث در باره اصول و اهمیت این تکنیک مفید همچنان ادامه دارد. برای مثال یکی از مجلات اقتصادیمعتبر این اواخر از  مسئولین 50 شرکت خصوصی خواسته است نظرشان را در باره قوانین و اصول Brainstorming را از دید خود شرح دهند.

تکنیکBrainstorming

تکنیک بارش فکری Brainstorming را دکتر الکس اس اسبورن در سال 1938 ابداع کرد. یکی از معرفترین تکنیکهای خلاقیت است. بارش فکری یک تکنیک گروهی است و شرکت کنندگان طی جلسه‌ای در مورد یک مسئله یا مشکل به صورت گردشی ایده‌های فی‌البداهه خود را بیان می‌کنند. جلسه توسط یک سرپرست مدیریت می‌شود و یک نفر هم نظرات ارائه شده را روی تخته یادداشت می‌کند.
این تکنیک خلاقیت دارای دو مرحله مجزا است.

1- مرحله ی تولید ایده: 

هدف از این مرحله تولید تعداد زیادی ایده است که توسط شرکت کنندگان به نوبت ارائه می‌شود.

در مرحله تولید ایده قوانینی وجود دارد که باید توسط همه شرکت کنندگان رعایت شود. این قوانین عبارتند از:

   . هیچ فکر و ایده‌ای نباید مورد قضاوت، ارزیابی و انتقاد قرار گیرد.
   . هر چه ایده‌ها دور از ذهن، بکر و جسورانه باشند، بهتر است.
   . هر چه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد بهتر است.
   . تا زمانی که افراد شرکت کننده ایده ارائه می‌دهند، جلسه بارش افکار ادامه پیدا می‌کند.

2- مرحله ی ارزیابی ایده:

 در این مرحله ایده‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته، برخی حذف می‌شوند. تعدای با هم ترکیب می‌شوند و ایده‌های جدید و کاملتری را به وجود می‌آورند. در نهایت نیز ایده‌های برتر انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تکنیک میتواند در بسیاری از زمینه های خدماتی و اموزشی و همچنین در حل مشکلاتی مانند بحرانهای محیط زیست کاربردی و مفید واقع شود.

 

مرور بیشتر...

0

مطلب پیشنهادی

سفر به ماه

سفر به ماه با سفینه‌ایی که بلیط‌هایش پیش‌فروش شده‌است

سفر به ماه با سفینه‌ایی که بلیط‌هایش پیش‌فروش شده‌است کمپانی موشک سازی اِلون ماسک اعلام …

کشف باکتری

کشف باکتری مقاوم در برابر تمامی آنتی بیوتیک های موجود

کشف باکتری مقاوم در برابر تمامی آنتی بیوتیک های موجود دانشمندان کشف کردند که یک …

قطعه سنگی

اثر ۷۳ هزار ساله روی قطعه سنگی در آفریقای جنوبی پیدا شد

اثر 73000 ساله روی قطعه سنگی کوچک در آفریقای جنوبی دانشمندان قدیمی‎ترین نقش شناخته شده …

مزارع

مزارع برق و باد می‎تواند باعث سرسبزی صحراها شوند

مزارع برق و باد باعث سرسبزی صحرا می‎شوند دانشگاه ایلینویز امریکا تحقیقی را منتشر کرد …

چهره‌های شاد

بزها هم انسان‌هایی با چهره‌های شاد را بیشتر می‎پسندد

طبق تحقیقات بزها چهره‌های شاد را ترجیح می‌دهند محققان به تازگی دریافته‌اند بزها به سمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

http://www.20script.ir