مجله اکتیو:آموزش مهارت های فردی و اجتماعی

توصیه‌هایی مهم درباره مقابله با گرمازدگی

توصیه‌هایی مهم درباره گرمازدگی

با رسیدن فصل گرما بسیاری افراد روش‌ها و تلاش‌های بسیاری را برای فرار از افزایش دما و مقابله با گرمازدگی به کار می‌گیرند. مرکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده اعلام کرده که سالانه بیش از ۶۰۰ نفر تنها در آمریکا به دلیل بیماری‌های مرتبط با گرما که قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می‌دهند. همچنین موج گرمای اخیر در شرق و مرکز کانادا و ایالت کبک باعث مرگ 50 نفر شد.

کارشناسان هواشناسی در این خصوص بیان کردند، هنگامی دمای بالای هوا طی چند روز متوالی ادامه می‌یابد می‌تواند خطرناک شود. این خطر به خصوص زمانی که دمای هوا در شب‌ها کاهش نیافته و به بدن افراد فرصت خنک شدن نمی‌دهد، تشدید می‌شود. به همین دلیل انجام اقدامات لازم جهت مقابله با گرما اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله سعی شده برخی از نکاتی که برای پایین نگه داشتن دمای بدن در گرمای تابستان و مقابله با گرمازدگی لازم است، یادآوری شود:

آب کافی بنوشید

تعریق، مکانیسم طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن آن است اما حفظ درست این عملکرد نیاز به نوشیدن آب کافی دارد. توصیه‌های متفاوتی وجود دارد مبنی بر اینکه در گرمای شدید در هر ساعت بین دو تا چهار لیوان آب نوشیده شود. توجه کنید برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کنید.

به آنچه که می‌خورید و می‌نوشید توجه کنید

رژیم غذایی بر چگونگی پاسخ بدن به درجه حرارت بالا تاثیر می‌گذارد. در این مواقع خوردن غذای کم نمک و با پروتئین کمتر توصیه می‌شود. چرا که نمک و پروتئین باعث ایجاد حرارت متابولیکی و از دست رفتن آب بدن می‌شوند. همچنین الکل نیز می‌تواند اثر گرما را افزایش دهد. در روزهای گرم میوه ها و سبزیجات و شربت‌های ضد عطش بیشتر مصرف کنید. همچنین وعده‌های غذایی را کم‌ حجم‌تر و دفعات آن را بیشتر کنید.

در ساعات اوج گرما بیرون نروید

ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر ادامه می یابد. سعی کنید در این ساعات بیرون نروید. اما زمان هایی وجود دارد که مجبورید در معرض گرما و آفتاب قرار بگیرید. بنابراین بهتر است در این زمان ها تا اندازه ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید.

لباس‌های گشاد، سبک و روشن بپوشید و دوش آب سرد بگیرید

جاری شدن آب روی بدنی که در معرض آفتاب قرار گرفته می‎تواند به کاهش دمای آن کمک کند. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد و حوله های سرد و مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل به کاهش درجه حرارت بدن می‌انجامد. طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل امراض ایالات متحده (CDC)، هنگامی که این قسمت های بدن با تراکم بالای رگ های خونی در نزدیکی سطح پوست در تماس با سرما قرار می‌گیرند با انتقال این سرما به بدن کمک شایانی به خنک شدن سریع آن می‌کنند. پوشیدن کلاه لبه‌دار در آفتاب نیز می‌تواند شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند. آفتاب سوختگی توانایی بدن برای خنک شدن را تحت تاثیر قرار داده و بدن را بی آب می کند. همچنین استفاده از کولر به جای پنکه توصیه می‌شود.

کودکان یا حیوانات را در خودرو رها نکنید

تابش خورشید باعث داغ شدن اشیای در معرض آفتاب همچون داشبوردها یا صندلی‌های تیره در خودرو شده و باعث گرمتر شدن هوای محبوس در اتاقک خودرو می‌شود. طبق اعلام دانشگاه سان فرانسیسکو دمای هوای خودرو می تواند در ظرف حدود دو دقیقه از یک دمای امن به دمای ناامن ۳۵ درجه ای برسد. این دما حتی می‌تواند به ۸۳ درجه رسیده یا حتی از دمای ۹۴ درجه سانتی گراد نیز تجاوز کند.

علائم گرمازدگی را بشناسید

برخی از علائم گرمازدگی عبارتند از سرگیجه، تپش قلب، حالت تهوع، سردرد و غش کردن اما علائم آن می‌تواند طیف مختلفی داشته باشد. برخی از انواع گرما زدگی می توانند به طور بالقوه کشنده باشند و ریتیم سریع و قوی دارند. اما برخی از انواع دیگر سریع و ضعیف هستند. راه حل‌های فوری مقابله با گرما زدگی انتقال فرد به محیطی خنک و استفاده از پارچه‌های خیس و خنک است. در صورتی که علائم تشدید شوند یا بسیار سریع و قوی رخ دهند یا با استفراغ همراه شوند لازم است سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

به گزارش نیویورک تایمز، طبق اعلام سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده نرخ مرگ و میرهای ناشی از گرما با افزایش شاخص حرارت که با ترکیبی از درجه حرارت هوا و میزان رطوبت تعریف می شود، افزایش یافته و در صورتی که دمای هوا برای دو ساعت یا مدت طولانی‌تر بالای ۴۰ درجه باقی بماند، خطر گرمازدگی و مرگ و میرهای مربوط به آن زیاد میشود. بنابراین لازم است مردم گرما را جدی گرفته و رفتارهای خود را با گرما تطبیق دهند تا کمتر گرفتار گرمازدگی و دیگر مشکلات مربوط با آن شوند.

منبع: ایسنا

مرور بیشتر...

0

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*