هنگام عصبانی شدن همسرم چطور با او رفتار کنم؟

خشم و نوع برخورد متفاوت آدمها

خشم، هیجانی طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می‌کنیم، اما زمانی که به دفعات عصبانی شدن اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد و اطرافیان رقم زند.

برخی از افراد خشم خود را فرو می‌خورند و نمی‌خواهند کسی متوجه شود که آن‌ها تا چه حد عصبانی و ناراحت هستند. آن‌ها به شدت رفتار خود را کنترل می‌کنند و هیچ نشانی از عصبانیت را بروز نمی‌دهند. برخی از افراد هنگام احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. با صدای بلند داد می‌زنند، ناسزا می‌گویند، دیگران را کتک می‌زنند، آن‌ها را مسخره می‌کنند، به صحبت دیگران گوش نمی‌دهند و حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند.

برخی دیگر در زمان احساس خشم، آرام ولی محکم صحبت می‌کنند، صحبت دیگران را قطع نمی‌کنند و بدون این که به حقوق دیگران تجاوز کنند، احساسات خود را شفاف و محترمانه بیان می‌کنند. به این رفتارها رفتارهای «جرئت‏‌مندانه» می‌گویند.

بعضی افراد فکر می‌کنند عصبانی شدن بهترین راه تأثیر گذاشتن روی همسرشان است. در حالی که ممکن است این کار نه تنها تأثیر مثبت نداشته باشد، بلکه برعکس نتایج منفی به بار آورد. هرچند، گاهی زن و شوهر بعد از نزاع احساس آرامش می کنند و ممکن است پس از آن رفتار بهتری داشته باشند. اما باید توجه کرد که گاهی در ضمن مشاجره، حرف‌هایی بین آنها رد و بدل می شود که علاوه بر این که رابطه ی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد ممکن است خاطره‌ی این صحبت‌ها سالها در ذهن‌شان باقی بماند.

بنابراین، وقتی از همسرتان عصبانی می‌شوید این موارد را مد نظر قرار دهید:

از نشانه‌های بروز خشم آشنا باشید

در هنگام خشم، ابتدا نشانه‏‌های آغازین و هشدار دهنده خشم بروز می‌کند. با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد. تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها، از نشانه‏‌های فیزیولوژیک عصبانی شدن است.

قبل از ابراز خشم این سوال ها را از خود بپرسید

عصبانی شدن انتقاد و مجازات کردن همسرم چه فایده‌ای دارد؟ با خشمگین شدن چه چیزهایی را از دست می دهم و چه چیزی را به دست می آورم؟ چه چیزهایی به همسرم انتقال می‌دهم؟ بهترین راه برای رسیدن به هدف چیست؟

احساس منفی خود را بیان کنید

گاهی اوقات، زوجین به هنگام اختلاف و بروز مشکل، به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند، مثلاً اخم می‌کنند، حرف نمی‌زنند، داد و فریاد می‌کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید.
به جای عصبانی شدن و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب، احساس خود را بیان کنید. مثلاً بیان کنید که: «زمانی که به قولت عمل نمی‌کنی، ناراحت می‌شوم». با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می‌کنید.

مراقب کلام خود باشید

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، یا به تندی و یا با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید. از گفتن حرف های تحریک کننده و مواردی که همسرتان به آن حساسیت دارد خودداری کنید.

موقعیت را ترک کنید

زمانی که فکر می‌کنید در صورت ادامه بحث، دیگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید، ادامه صحبت‌‏تان را به زمان دیگری موکول کنید. با این کار به خود و همسرتان فرصت می‌دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب‌تری داشته باشید.برای این منظور می‌توانید بگویید که: «الان شرایط روحی مناسبی نداریم، ممکن است حرف‌هایی بزنیم که هر دو بعداً پشیمان شویم، اجازه بده در شرایط بهتری با یکدیگر صحبت کنیم» و یا این که: «من الان عصبانی هستم، بعد درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد».

خود را آرام کنید

روش‌هایی مانند تنفس عمیق، شست و شوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‏روی، در کاهش خشم و عصبانیت موثر است. ریلکسیشن و آرام سازی نیز یکی از روش‌های موثر برای کاهش خشم و اضطراب است. ریلکسیشن به معنای آرام کردن عضلات منقبض بدن است.
وقتی فرد خشمگین می‌شود، بدن حالت انقباض پیدا می‌کند، اما وقتی بدن در حالت آرام قرار می‌گیرد، دیگر تنش و انقباضی در بدن وجود ندارد و ذهن فرد نیز آرام می‌شود. برای یادگیری دقیق آرام‏سازی، می‌توانید از کتاب‌ها و برنامه‏‌های آموزشی استفاده کنید.
تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، یا به تندی و یا با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.

مسائل و مشکلات خود راحل کنید

گاهی زوجین به این دلیل دچار خشم و عصبانیت می‌شوند که به دنبال حل مسئله نیستند. برای خروج از بن بست عصبانیت، به حل مشکلاتی که موجب خشم و عصبانیت می‌شود، بیندیشید. بدین منظور، نخست مشکل را به طور دقیق تعریف کنید، سپس راه حل‌هایی برای آن انتخاب کنید، آن‏گاه نکات مثبت و منفی هر راه حل را بررسی کنید و در پایان، بهترین راه حل را انتخاب کنید.

گذشت کنید

گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است. گذشت، نشانه کنترل شما بر احساسات تان است نه نشانه ضعف.

از عذرخواهی نترسید

اگر متوجه شدید که رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است، عذرخواهی کنید. این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیان‏بار پرخاشگری، ضروری است.

نقش همسرتان را در خشم خود پیدا کنید

دقت کنید که آیا واقعاً رفتار همسرتان خشم برانگیز بوده است یا تفسیری که ذهن تان از رفتار او داشته شما را عصبانی کرده است؟ از خودتان بپرسید: عصبانی شدن من به جاست؟ دلیل واقعی عصبانی شدن من چیست؟ آیا خشم من متناسب و به اندازه است؟ آیا هر کس دیگری هم به جای من بود همین قدر عصبانی می‌شد؟

بررسی کنید که آیا دچار خطاهای شناختی نشده‌اید؟

در صورت تشخیص خطای شناختی، تفکر صحیح را جایگزین کنید. برای این کار سعی کنید از دریچه‌ی چشم او به ماجرا نگاه کنید. اگر به خاطر این که همسرتان با دوستانش به گردش رفته عصبانی هستید، ممکن است فکر کنید «فقط به فکر خودش است، من برایش بی ارزشم» و در نتیجه خشمگین شوید. در حالی که اگر فکر کنید «گاهی برای روحیه‌اش خوب است که با دوستانش به گردش برود» از خشم‌تان کاسته خواهد شد. در واقع معنایی که شما به رفتار همسرتان می‌دهید، تعیین میکند که باید از او عصبانی شوید یا رفتارش را بپذیرید.

بیشتر بدانید: چگونه با خشم همسرتان روبه رو شوید؟

 

مرور بیشتر...

0

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

20 − دوازده =