نکات مهم در تغذیه کودک پس از یک سالگی

تغذیه پس از یک سالگی:

بطور کلی از سال دوم زندگی ذائقه کودک با غذای خانواده شکل می‌گیرد بنابراین بهتر است از تهیه غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید و سعی کنید از سرخ کردن غذا بویژه با حرارت زیاد و به مدت طولانی پرهیز کنید. آشنایی کودک، با غذای خانواده باید تدریجی باشد بطوری که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی نیاز به تهیه غذای مخصوص و جداگانه برای کودک نباشد.

نکات مهم در تغذیه پس از یک سالگی:

– حداقل ۵ وعده غذا در طول شبانه روز برای کودک ضروری است.

– چون هنوز دندان‌ها کامل نشده است باید در غذای کودک، تغییراتی ایجاد شود تا هضم غذا آسانتر شود مثل له کردن تکه‌های گوشت، سیب زمینی، برنج و … نرم کردن نان در آب خورش، تهیه سوپ نرم و روان و البته غلیظ.

-با افزایش سن کودک، مقدار غذای او در هر وعده افزایش داده شود.

– از دادن غذاهای رقیق و آبکی به کودک خودداری شود.

– پس از یکسالگی سفیده تخم مرغ را از مقدار کم شروع کنید و هر روز به تدریج به مقدار آن اضافه کنید تا به یک سفیده کامل برسد.

– در کنار وعده‎های غذایی اصلی کودک یک پیاله کوچک ماست شیرین تازه بگذارید.

– حبوبات پروتئین ، کربوهیدرات و أملاح دارند . در سال دوم به تدریج بر تنوع و مقدار حبوبات اضافه شود.

– مهمترین وعده غذایی کودک، صبحانه است بنابراین به مصرف صبحانه توجه ویژه داشته باشید.

– از دادن تنقلات بی‌ارزش مانند چیپس، پفک، نوشابه و … به کودک، خودداری شود.

– به کودک غذاهای پرادویه ،شور و سرخ کرده ندهید.

– هنگام غذا دادن به کودک، صبور و آرام باشید.

– در صورتی که کودک تمایلی به خوردن ندارد او را مجبور به غذا خوردن نکنید و سعی کنید با تغییر مزه یا شکل یا نحوه طبخ غذا او را ترغیب کنید.

– برای غذا خوردن به کودک، جایزه ندهید بلکه برای ترغیب او از طعم غذا تعریف کنید.

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

4 × یک =