کتاب فرانکنشتاین در بغداد رمانی است نوشته احمد سعداوی

درآمدی بر رمان فرانکنشتاین در بغداد

فرانکنشتاین در بغداد رمانی است نوشته احمد سعداوی چاپ دار الانتشارات (الجمل) که خانم “امل نبهانی” آن را به زبان فارسى در دار الانتشارات نیماژ به زبان فارسی برگردانده است.

فرانکشتاین در بغداد

“احمد سعداوى” داستان نویس و روزنامه نگار و شاعر و سازنده فیلم های مستند است که عراقی الاصل و در بغداد اقامت دارد. از این نویسنده سه رمان در دست است به نام‌های کشور زیبا(۲۰۰۴)، او خواب میبیند یا بازی میکند یا میمیرد(۲۰۰۸) و فرانکنشتاین در بغداد با تاریخِ انتشار(۲۰۱۳) و در کَچى(۲۰۱۷) که آخرین آنها است.

نتیجه تصویری برای فرانکشتاین در بغداد

سعداوی تاکنون به خاطر داستان‌نویسی، چندین جایزه دریافت کرده است. او همچنین نامزد دریافت جوایزی از سوی انجمن‌های داستان‌نویسی بوده است. احمد سعداوی درسال۲۰۱۰ از سوی کانون داستان‌نویسی بیروت ۳۹، به عنوان یکی از ۳۹ داستان‌نویس برجسته‌ی زیر چهل سال عرب، برگزیده شده است و رمان فرانکشتاین در بغداد جایزه رمان عربی جهانی بوکر سال ۲۰۱۴ و جایزه GPI فرانسه را در سال ۲۰۱۷ کسب کرد، رمان فرانکنشتاین در بغداد به شش زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

این یادداشت توسط مصطفی نجار، روزنامه‌نگار سوری، در شرق اوسط منتشر شده است.

آیا تا به حال یک تکه “فضله طلایى” دیده‌اید؟ این سوال را روزنامه نگار جوان عراقى از خانم “نوال الوزیر” کارگردانی که بر روى فیلمى که موضوع اساسى آن شرى است که ما در آن شریک هستیم ولى ادعاى مبارزه دائم را با آن می‌کنیم مى‌پرسد ..

اگر چه ما به عنوان خواننده به دنبال پاسخ نهایی این سوال نیستیم، اما همین مفهوم متناقض را می‌توان در رمان (فرانکشتاین در بغداد) نوشته احمد سعداوى پیدا کرد.

موضوع اصلی کتاب فرانکنشتاین در بغداد، نسبیت‌گرایى اخلاقى است، رمان حکایت مردی با چهره‌ای خمار و رویی کثیف و شخصیتى غیر دوست داشتنى است که مسوولیت نجیبى را در خیابان‌هاى بغداد به عهده می‌گیرد. و حال آن مسئولیت چیست؟

هادى “خرده‌فروشی” است که تصمیم گرفته تکه‌پاره‌های جسدهای قربانیان انفجارهای بغداد را که مثل زباله در خیابان‌ها پخش شده‌اند را جمع‌آوری کند و مراسم دفن شایسته‌ای براى آنها انجام دهد.
و او با پیوند تکه پاره‌هایی از پیکر قربانیان، شخصیتی به نام ” چیز” می‌سازد.

با وجود نیّت خیرى که در قلب “هادى” است می‌توان تا صفحه آخر رمان متوجه احساسات ضد و نقیض او در خیر و شر بود، چون با خلق این هیولاى فرانکشتاینى “هادى” درگیر او خواهد ماند.
“چیز” شخصیتی است که ما را به یاد “فون” در کتاب “سقوط” بالارد می‌اندازد؛ شخصیتی که “فرشته‌ى کابوس‌ها” نشان داده می‌شود.

“هادى عتاگ ” در بین تخریب‌ها و ویرانى‌های بغداد به تکه گوشتى که بینى یک انسان است بر می‌خورد و آن را در کیسه‌ای می‌گذارد و به خانه‌اش در محله “بتاوین” می‌برد..محله‌ای شلوغ در بغداد.

بعد از اتمام پروسه خلق این هیولا در یک روز بهارى این هیکل آهنى به راه می‌افتد و انتقام گرفتن شروع می‌شود. انتقام از قربانیانى که جسد او را ساخته‌اند. “هادى” هم در این وضعیت در حال انکار دائمى است؛ که شخصیت “چیز” شخصیتى خیالى نیست و شروع به گفتن حکایت خود براى مشتریان قهوه خانه‌ای در بغداد می‌کند؛ تا اینکه این حکایت را خبرنگاری بنام “محمود” در سلسله خبرهاى عجیب روزنامه منتشر می‌کند. و بعدها این “چیز” یا فرانکشتاین موجب وحشت اهالى بغداد می‌شود.

با اینکه ماهیت شخصیت “چیز” در رمان واضح نیست او جمعى از جسد مرده‌هایى است که در او زنده‌اند و برای خواننده آماده تفسیر!

“چیز” همچنان به انتقام خود ادامه می‌دهد تا اینکه متوجه می‌شود بدنش احتیاج به عوض کردن اعضایش دارد او به همکاران خود توصیه می‌کند که از اجساد آدم‌هاى جنایتکار نباشد اما بعدها متوجه می‌شود که نصف بدنش بعد از تعویض اعضایش از جنایتکاران درست شده است.

هنگامى که “چیز” متوجه احتمال از دست دادن بینایى‌اش می‌شود پیرمردى بى‌گناه را در خیابان می‌کشد و چشم‌هایش را برمی‌دارد و خودش را اینجور توجیه می‌کند که این کار را بخاطر ادامه دادن مسولیت نجیب خود انجام داده است.

” إیلیشوا” پیرزنى مسیحى که در خانه‌ی مجاور “هادى” زندگى می‌کند، “چیز” را انعکاسى از پسر خود که بیست سال پیش در جنگ عراق و ایران مفقود شده‌است مى‌داند، “ایلیشوا” تمام وقتش را صرف صحبت کردن با “قدیس جورج” می‌کند که ایمان دارد روزى پسرش را به او باز می‌گردانند. این زن نمادى از دیانت مسیحی و مبارزه‌ای دائمی بین خیر و شر.

(فرانکشتاین در بغداد) رمانیست که تمام لحظات جنگ را با اشخاص‌اش ظاهر مى‌کند و بسیار نمایان است که نویسنده مى‌خواهند به خواننده بگوید که در زمانه‌ی جنگ نه صد در صد جنایتکار وجود دارد و نه قربانى و همه در داخل خود نمادى از خوبى و بدى‌اند. احمد سعداوى تصویر واضحى از خیر و شر آدمها و جنگ را در رمانش نشان می‌دهد.

شخص “چیز” اگر چه انگیزه اولش انتقام از قربانیان است اما رفته رفته مرتکب جرم می‌شود، در این رمان تلاش تمسخر آمیزى بین احساس مطلق ارزش‌های اخلاقى است که مردم را بین دسته خوب و بد جدا کرده تا انگیزه دیرین سیاستمدارها براى جنگ باشد.

(فرانکنشتاین در بغداد) رمانیست که به ساخت محورهاى اخلاقى در زمان جنگ می‌پردازد، سعداوى براى هیولاى ساخته شده اسم انتخاب نمى‌کند و براى هر شخصیت در رمان این هیولا وسیله‌اى‌ست .. براى جنرال سرور “چیز”، فرصتى براى پیشرفت و پیشبرد او در کارها، براى “محمود” سوژه‌ای است برای خبر و براى ایلیشوا پسرى که برای همیشه از دست داده است‌.

برمى‌گردیم به سوال محمود آیا تا به حال یک تکه “فضله طلایى” دیده اید؟ پاسخ سوال او به جنگ ربط دارد که آیا در عراق متوقف خواهد شد یا نه؟ آیا شر تحت هر شرایطی می‌تواند خوب جلوه کند؟

 

مترجم این یادداشت: مریم عطار

مرور بیشتر...

0

مطلب پیشنهادی

گردشگری در کشور هند سرزمین هزار رنگ و عجیب

سفر به هند، کشور رنگها و رقص‌ها کشور هند با وسعتی حدود ۲۸۷،۵۹۰/۳ کیلومتر مربع به …

رمان

رمان مُدراتو کانتابیله اثر مارگریت دوراس

رمان مُدراتو کانتابیله اثر مارگریت دوراس مُدراتو کانتابیله عنوان رمانی است از مارگریت دوراس، نویسنده …

داستان کوتاه زنده به گور اثری از صادق هدایت

زنده به گور – صادق هدایت صادق هدایت از یادداشتهای یک نفر دیوانه: نفسم پس …

عجیب ترین غارهای جهان

شگفت انگیز‌ترین و زیباترین غارهای دنیا را بشناسید

زیباترین غارهای دنیا برای گردشگران دیدن یکی از زیباترین غارهای دنیا ، غاردریایی در ولز …

مکان های دیدنی جهان

زیباترین مکان های دیدنی جهان برای علاقه‎مندان گردشگری

معرفی زیباترین مکان های دیدنی جهان مکان های دیدنی جهان که در طول زندگی خود باید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =

http://www.20script.ir