درمان بی‌خوابی با حرکات یوگا

بی‌خوابی‌های شبانه به‌ خاطر استرس و اضطرابی

همه ما به‌خصوص افرادی‌که دچار بی‌خوابی هستند، نسبت به فواید خواب و تأثیر مثبت آن در زندگی روزمره‌مان آگاهی داریم؛ اما با این وجود چرا برطبق آمار، ۳۰ درصد مردم دچار اختلال بی‌خوابی بوده و حدود ۱۰ درصدشان به بی‌خوابی مزمن و طولانی‌مدت گرفتار می‌شوند؟

بسیاری از این بی‌خوابی‌های شبانه به‌ خاطر استرس و اضطرابی است که در طول روز تجربه می‌کنیم. بی‌خوابی تنها یک طرف قضیه است، از طرف دیگر در صورتی‌که شب، خواب مناسبی نداشته باشیم، بالطبع صبح‌ها نیز عملکرد خوبی نخواهیم داشت و مانند فیلم مردگان متحرک، به سرکار خواهیم رفت؛ همچنین دیگر بهره‌وری مناسب را نداشته و از نظر ذهنی و جسمی احساس خستگی خواهیم داشت. اما پرسش این است: وقتی در ساعات انتهایی شب، هنوز ذهنمان در حال فعالیت است، چطور و به چه صورت بخوابیم؟!

راه‌حل موثر برای بی‌خوابی

راه‌حل شما نزد یوگاست. تنها با انجام چند حرکت ساده یوگا و تمرکز بر روی بدن و چگونگی تنفس، مغزتان از فعالیت‌های روزمره رها شده و آماده خوابیدن خواهد شد؛ به همین سادگی. مشکل اینجاست که همه ما عادت کرده‌ایم در شب و داخل رختخواب، بازهم به صفحه نمایش تلفن‌های همراه خود خیره شویم؛ همین کار اشتباه باعث می‌شود تا از بدن و درست نفس‌کشیدن، غافل بمانیم و در پی آن دچار استرس شویم.

در ادامه، تمریناتی از ورزش یوگا را به شما آموزش خواهیم داد که نیاز به مهارت خاصی نداشته و به‌سادگی می‌توانید قبل از خواب، روی تخت انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود تا به‌طور کلی، استرس را فراموش کرده و به آرامش برسید.

نکاتی پیش از انجام حرکات

ابتدا اگر لباس‌های‌ شما نامناسب است و احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است لباس راحتی بپوشید. قبل از انجام حرکات، پتوی ضخیمی را روی تخت پهن کنید تا احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید. ۳۰ ثانیه در هرکدام از حالت‌ها باقی بمانید.

خم‌شدن به جلو (یکی از انواع حرکات سوخ آسانای یوگا)

این حرکت بسیار آسان است. اگر زیاد هم اهل ورزش نباشید، برای انجام این تمرین دچار مشکل نخواهید شد. همیشه این حرکت را قبل از خواب انجام دهید تا گرفتگی عضلات‌تان برطرف شود. اگر در ناحیه لگن دچار مشکل هستید، زیر باسنتان یک بالشت قرار دهید تا انجام حرکت، آسان‌تر شود و به لگن فشار وارد نشود. خواهید دید که با این حرکت احساس آرامش عجیبی به شما دست خواهد داد.

خم‌شدن به جلو (ایستاده: حرکت اوتاسانا)

برای انجام این حرکت، کمی پاهای خود را از هم فاصله داده و صاف بایستید. حال بالاتنه‌تان را خم کرده و سعی کنید دست‌های خود را به زمین برسانید یا اگر انجام این حرکت برای شما سخت است، دست‌های‌تان را از آرنج خم کرده و آرنج دست مخالفتان را بگیرید. این حرکت برای برطرف کردن سردرد و بی‌خوابی فوق‌العاده است؛ زیرا استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نکته مهم: اگر می‌خواهید حتماً این حرکت را انجام دهید، ولی انعطاف بدنی کافی را ندارید، می‌توانید حین انجام حرکت، زانوهای خود را کمی خم کنید.

حرکت بچه (بالاسانا)

این حرکت یکی از مهم‌ترین تمرین٬ها در کلاس‌های یوگا به‌شمار می‌رود، زیرا همین حرکت ساده ذهن و بدنتان را از تنش‌ها آزاد خواهد کرد. برای انجام این حرکت، به حالت دو زانو روی زمین نشسته و از کمر خم شده و دست‌های‌تان را به حالت کشیده در بالای سر خود قرار دهید؛ به صورتی‌که پیشانی‌تان روی زمین قرار بگیرد. در این حالت نفس‌های عمیق بکشید و پیشانی‌تان را روی زمین به سمت چپ و راست ببرید (پیشانی خود را با زمین ماساژ دهید).

حرکت گاو آهن (هالاسانا)

برای اینکه راحت‌تر به خواب بروید، کافی است قبل از خواب یک تا پنج دقیقه در وضعیت گاو‌آهن قرار بگیرید. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید، پاهای خود را بالای سر آورده و در پشتتان روی زمین قرار دهید. در حین انجام حرکت، می‌توانید از دست‌های‌تان کمک بگیرید. انجام این حرکت، باعث افزایش جریان خون در بدن شده و در نتیجه احساس سرزندگی و نشاط خواهید داشت.

تکیه‌دادن پا به دیوار (ویپارتا کارانی)

برای انجام این حرکت ساده تنها نیاز به دیوار دارید، این حرکت برای رهایی از استرس‌های روزانه معجزه می‌کند، کافی است به سمت دیوار دراز کشیده و پاهای‌تان را روی دیوار تکیه دهید و ۵ دقیقه در همین حالت بمانید. می‌توانید برای احساس آرامش بیشتر، بالشتی زیر سرتان قرار دهید و چشم‌های‌تان را ببندید. زمانی‌که این حرکت را رو به دیوار انجام می‌دهید، خون به سمت قلبتان باز می‌گردد که همین باعث آرامش شما خواهد شد.

حالت مرده (ساواسانا)

برای انجام حرکت مرده یوگا، فقط کافی است روی تخت یا روی زمین دراز بکشید و تمام تمرکزتان را روی چگونگی تنفس بگذارید و استرس‌های روزمره را فراموش کنید. بعد از انجام این حرکات، بدنتان کاملاً در حالت آرامش قرار می‌گیرد و می‌توانید راحت به خواب بروید.

منبع : فیتامین

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

2 × سه =