چگونه به دیگران خوب حسادت ورزیم

تفاوت حسادت و رشک بردن

ما موقعی رشک می‌بریم که ببینیم دیگران چیزهایی دارند که ما هم می‌خواهیم … اما موقعی حسودی می‌کنیم که نگران از دست دادن چیزهای هستیم که داریم. دانستن تفاوت حسادت و رشک بردن، در تعیین رفتار ما بسیار اساسی است. حسود بودن شبیه یک ذهن قحطی زده است. مدام می‌ترسیم چیزی که خودمان داریم و کمیاب است از ما گرفته شود.

این نگرانی می‌تواند آنقدر فلج کننده باشد که بدون آنکه متوجه شویم با رفتارمان، باعث از دست دادن همان عنصر مهم در زندگی شویم. ولی اگر رشک بردن به دارایی، شهرت و تخصص دیگران، باعث افزایش حس رقابت و تلاش شود بی‌شک این احساس در ایجاد موقعیت بهتر ما کمک خواهد کرد.ما بهتر است با خوشحالی و روحیه خوب، پیشرفت دیگران را بپذیریم و اگر رشکی هست برای این باشد که فکر کنیم اگر تلاش کنیم حق ما نیز همان دستاوردها خواهد بود.

رشک خوش خیم

رشک خوش خیم یعنی ما می‌توانیم قابلیت و توانایی بعضی افراد را تحسین کنیم مثل قهرمانان میادین ورزشی یا افراد بسیار موفق دنیا چون واقعبینانه می‌دانیم که هیچوقت مثل آنها نخواهیم شد. در عوض، میتوانیم به افرادی مشابه خودمان در محیط کار و زندگی رشک بورزیم و با این احساس، خودمان را برای رسیدن به موفقیت‌هایی که می‌شود به دست آورد به تلاش واداریم.

آدم حسود و غبطه خور، بهتر است مواظب باشد که همه زندگی‌اش را متمرکز بر این احساسات نکند چون نتیجه برعکس نصیبش می‌شود. آدمهایی که مدام به توانایی و دارایی دیگران می‌اندیشند قدرت تمرکزشان برای زندگی سالم را از دست می‌دهند.

جلوگیری از تبدیل رشک به حسودی

برای جلوگیری از تبدیل رشک به حسودی بهتر است از تکنیک « واکنش برعکس» استفاده کنیم. بدین صورت که اگر احساس رشک به یک نفر داریم و ناراحتیم از اینکه کار موفقی از او سرزده است به جای اینکه احساس کمبود و حقارت گریبان ما را بگیرد با واکنش متضاد به سراغ پیروزی‌اش برویم. سعی کنیم در موفقیت بیشترش، موثر باشیم. با این کار، حس حقارت را به شریک بودن در موفقیت فرد دیگر تبدیل خواهیم داد. همه این تلاش‎ها و احساسات خودآگاه یا ناخودآگاه، مدام در ما وجود دارند. ما کار اضافه‌ایی نباید بکنیم جز شناخت آنها و یافتن راه‌هایی که مفیدترین استفاده را از آنها برای خود فراهم کنیم.

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

4 + سه =