در اختلال یادگیری دخترها نسبت به پسرها بهتر عمل میکنند

انواع اختلال یادگیری

کودکان دارای اختلال یادگیری به لحاظ هوشی معمولی هستند یا حتی از هوش بالایی برخوردارند ،هیچ مشکل جسمی از لحاظ بینایی، شنوایی و حرکتی ندارند، اختلال رفتاری و محرومیت‌های فرهنگی –اقتصادی و محیطی هم ندارند ، تلاش هم می‌کنند، اما در یک یا چند درس دارای مشکلات جدی یادگیری می‌باشند.

میزان شیوع آن بین ۱ تا ۳۰ درصد و نسبت دختران به پسران ۱به ۴ گزارش شده است.

انواع اختلالات یادگیری:

ناتوانی در خواندن

نارسا خوانی اشکالات و اختلالاتی است که در خواندن یک فرد وجود دارد و نارسا خوان به کسی اطلاق می‌شود که با هوش متوسط یا بالاتر دشواری‌هایی در یادگیری خواندن پیدا می‌کند و قادر به خواندن از راه روش‌های معمول کلاسی نمی‌باشد.

اختلال در نوشتن :

ارتباط نزدیکی با ناتوانی‌های خواندن و نقایص زبان دارد. مشکلات زبان نوشتاری معمولا به صورت نارسانویسی، قرینه نویسی، وارونه نویسی و یا مشکلاتی در املا و مشکلات در زبان نوشتاری ( انشا) دیده می‌شود.

نارسانویسی

معمولا مشکلات نوشتن در بین کودکان با صدمات مغزی، کودکان با آسیب های مغزی و کودکان با نارسایی های ویژه یادگیری دیده می شود.

از اصطلاح دیس گرافی برای کودکانی که علیرغم هوش طبیعی بسیار بد می نویسند، استفاده می گردد.

در زمینه نارسانویسی هفت اختلال عمده مورد توجه است:

۱- فشار بیش از حد بر کاغذ

۲- درهم ریختگی سازمان فضایی نوشتار یا درهم فرو ریختن کلمات و سطور و فواصل نامتناسب آن ها با یکدیگر

۳- اصلاح کردن مداوم حروفی که قبلا نوشته شده و تجاوز از مسیر حروف

۴- کندی در نوشتن که شاید از تبعات فشار زیاد باشد

۵- کوچک نویسی و نوشتار محو و مات

۶- کج نویسی بیش از حد. نامرتب نویسی بیش از حد

۷- فاصله گذاری بیش از اندازه بین کلمات

فرایند نوشتن فراگرد فکری پیچیده‌ای است که نیاز به فعالیت اعصاب نواحی مختلف مغز داشته و از عینی‌ترین مهارت‌های ارتباطی است که مستقیما قابل مشاهده ، ارزیابی و نگهداری می باشد. نوشتن به ادراک صحیح الگوهای نمادی ترسیمی نیاز دارد و مستلزم مهارت‌های دیداری –حرکتی بسیار گسترده‌ای است که نیاز به دیدن با چشم، هماهنگی حرکات چشم، هماهنگی حرکات ظریف چشم و دست، مهارت عضلات بازو و دست و انگشتان و داشتن حافظه ی دقیق دیداری و حرکتی از حروف و واژه‌های نوشتاری دارد.

نارسانویسی ممکن است منعکس کننده اشکالات زیر بنایی دیگری نیز باشد. این اشکال ممکن است بازتابی از مشکلات حرکتی ظریف باشد، یعنی کودک قادر به جنبش حرکتی لازم برای نوشتن یا رونویسی کردن از روی حروف یا شکلهای نوشتاری به نحو موثر نباشد. دانش آموز ممکن است قادر نباشد درون داد اطلاعات دیداری را به برون داد جنبش‌های ظریف حرکتی تبدیل کند و یا ممکن است در فعالیت‌هایی که مستلزم داوری هایی حرکتی – فضایی است مشکل داشته باشد.

مشکلات نارسانویسی در برخی کودکان وقتی نمایان می‌شود که نمی‌توانند تکلیف دیداری فاصله دور، یعنی حروف یا واژه‌ای را از روی تخته سیاه به تکلیف دیداری نزدیک ، یعنی نوشتن روی کاغذ تبدیل کنند. برخی کمبودها ممکن است مربوط به ضعف مهارت‌های حرکتی، نقص ادراک دیداری حروف و واژه‌ها و اشکال در به خاطر سپاری نقش های دیداری باشد. آموزش ضعیف نیز ممکن است به بد خط نویسی منتهی گردد.

عمده ترین عللی که برای نارسانویسی و دشواری در نوشتن املای کلمات ذکر می‌شود عبارتند از:

-عدم توجه و دقت

-ضعف مهارت‌های حرکتی

-اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات

-ضعف حافظه بینایی و شنوایی

-انتزاعی بودن مطالب

-دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال حسی دیگر یا در پیوندهای حسی

 

مرور بیشتر...

0

مطلب پیشنهادی

مغز کودک

پدر و مادرانی که به مغز کودک شان آسیب می‎رسانند…

پدر و مادرانی که به مغز کودک شان آسیب می‎رسانند… تومودا آکمی پژوهشگر ژاپنی متخصص …

همه

همه ما انسان ها فکر می‎ کنیم مرکز جهان هستیم

فکر می‎کنید همه به شما نگاه می‎کنند بعید است بتوان کسی را پیدا کرد که …

خودکشی

انسان تنها موجودی که میل به نیست شدن از طریق خودکشی دارد

موجودی که میل به نیست شدن از طریق خودکشی دارد خودکشی، یک امر عمومی و …

کنترل احساسات

تدبیرهایی برای کنترل احساسات

کنترل احساسات به چه معناست؟ کنترل احساسات به معنی نادیده گرفتن آنها نیست بلکه به …

دروغ گفتن،دلایل دروغگویی

فواید دروغ گفتن به خودمان!

benefits lying ourself مجموعه: مشاوره خانواده   فواید دروغ گفتن به خود‎   با استفاده از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 15 =

http://www.20script.ir