آمار امید به زندگی در جهان و راه‌هایی برای تقویت آن

میزان امید و انتظار مردم به زندگی

امید به زندگی شاخصی آماری است که در واقع میزان امید و انتظار مردم را به زندگی می‌سنجد.در واقع با تعدادی شاخص مختلف که برخی از آنها از وضعیت کشوری که در آن زندگی می‌نمائیم استخراج می‌شود و برخی از آنان از وضعیت خانوادگی و محیطی و حتی برخی از رفتارهای فردی. واقعیت این است که بین امید به زندگی و عمر واقعی در میانگین آماری در کشورها تفاوت زیادی وجود ندارد به عنوان مثال اگر در کشور ایران متوسط ،امید به زندگی آقایان ۶۹٫۴ سال می‌باشد. میانگین عمر در این کشور نیز ۷۳٫۲ می‌باشد. پس می‌توان به این شاخص اعتماد جدی نمود. شاخصهایی که جهت امید به زندگی وجود دارد مواردی مانند جمعیت، نوع شغل، تحصیلات ، وراثت، مرگ و میر و … می‌باشد.

شاید به ظاهر برخی از سوالات این تست برای کسانی که در این آزمون شرکت می‌نمایند بی‌معنا باشد ولی باید گفت که چنین نیست. به عنوان مثال شاخص تحصیلات شاید در ظاهر با عمر رابطه‌ای نداشته باشد ولی اگر قدری دقت نمائیم خواهیم فهمید که میانگین رعایت بهداشت در افراد تحصیلکرده نسبت به سایرین بیشتر است و طبیعی است که بهداشت با طول عمر رابطه مستقیم دارد.

مطابق آمار سازمان ملل کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سویس و استرالیا به ترتیب در جهان مقام‌های اول را دارند که با حدود ۸۲ سال از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر است. کشورهای سوازیلند، موزامبیک، زیمبابوه، سیرالئون و لسوتو نیز به ترتیب در پایینترین رده قراردارند. امید زندگی در این کشورها حدود ۴۲ سال است که ۳۸ درصد کمتر از میانگین جهانی و نصف کشورهای بالای جدول است. میانگین جهانی امید به زندگی خانمها از آقایان حدود ۴٫۵ سال بیشتر است . در ایران نیز نسبت میانگین امید به زندگی در جهان ۵٫۵% بالاتر است.

۵ راه ساده برای زنده نگه‌داشتن امید در زندگی وجود دارد

۱. ارزیابی مجدد شرایط

کل زندگی برای شما مثل یک سفر ماجراجویانه است. فقط مقصدتان نیست که اهمیت دارد. در اهداف خود بازنگری کنید تا ببینید دقیقا هدف‌تان چیست و چرا چنین هدفی دارید. اگر دلایل شما محکم و قانع کننده بود، نگذارید هیچ شکستی مانع راه شما بشود.

۲. قلب خود را سرشار از قدردانی و شکرگزاری کنید

افراد زیادی در دنیا فقر، جنگ، قحطی، ظلم حاکمان و انواع معلولیت‌ها را تحمل می‌کنند. وقتی که ما بر روی چیزهایی خوبی که در زندگی داریم تمرکز کنیم، می‌توانیم به جای ناامیدی، شکرگزار داشته‌های خود باشیم.

ما همیشه می‌توانیم دلیلی برای قدردانی داشته باشیم. قدردانی خصلتی است که با تمرین می‌توانیم کسب کنیم. وقتی که ما خوبی‌های دنیا را ببینیم، امید در زندگی در ما دوباره زنده می‌شود و منتظر اتفاقات خوب در زندگی خود خواهیم بود.

۳. بی‌طرفانه به شرایط موجود نگاه کنید

وقتی که بی‌طرفانه و بدون تعصبات به شرایط نگاه کنیم، می‌توانیم علت و تأثیر شرایط را بر روی رفتارمان شناسایی کنیم. در این زمان باید اصلاحات لازم را بر روی خودمان انجام بدهیم تا بتوانیم به هدفی که داریم، نزدیک شویم. اگر ما بتوانیم خودمان را اصلاح کنیم و ناامید نشویم، در نهایت به رؤیاهای خود می‌رسیم و موفق می‌شویم.

۴. به حمایت دیگران تکیه کنید

دیگران می‌توانند چشم‌اندازی از شرایط را به ما نشان بدهند که خودمان از آن غافل بوده‌ایم. هنگامی که با شرایطی بسیار سخت مواجه می‌شویم، خانواده، دوستان، همکاران و سایر افراد می‌توانند از ما حمایت کنند.

۵. باور داشته باشید

شاید گفتنش ساده‌ باشد، ولی می‌توانبم به مرور زمان امید را دل‌مان تقویت کنیم تا در مواجهه با بزرگترین مصیبت‌ها هم به طور کامل از بین نرود. چیزی که ما را نکشد، قوی‌ترمان می‌کند. ما باید به خلقت هوشمندانه‌ی جهان اعتماد داشته باشیم. انسان‌ها فقط برای زنده ماندن آفریده نشده‌اند، بلکه هدف خلقت آنها کمال است.

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

14 − 13 =