چگونه می‌توان از معلولیت‌های ذهنی کودکان پیشگیری کرد؟

پیشگیری از معلولیت ذهنی

اولین هدف در عقب ماندگی‌های ذهنی، پیشگیری از معلولیت ذهنی است که در آن به والدین آینده، درباره عوامل خطر برای اختلال ذهنی، آموزش داده می‌شود ( مثلا درباره آثار استفاده از الکل و موادمخدر در دوران حاملگی به آنها اطلاعات داده می‌شود).

دومین هدف، قرار دادن برنامه‌های آموزشی ویژه در دسترس معلولان ذهنی است، برنامه‌هایی که در آنها، برای مقابله با چالش‌های زندگی روزمره، مهارت‌های مختلف آموزش داده می‌شود.

سومین هدف این است که معلولان ذهنی از جامعه جدا نشوند، بلکه در جامعه به زندگی خود ادامه دهند.

روش‌های پیشگیری

بسیاری از عقب ماندگی‌های ذهنی قابل پیشگیری هستند، مخصوصا اختلالاتی که در دوره جنینی و در طول حاملگی مادر روی می‌دهند. برای پیشگیری در مورد این اختلالات سعی می‌شود مادرانی که احتمالا به سوء مصرف الکل مبادرت دارند شناسایی شوند و به آنها مشاوره دهند. پیشگیری را با روش‌های دیگری می‌توان انجام داد. مثلا مشاوره ژنتیک باعث شناسایی زنانی می‌شود که احتمالا کودکانی با معلولیت ذهنی به دنیا خواهند آورد. این افراد درباره خطرات مختلف اطلاعاتی دریافت می‌کنند و درباره اقدام به حاملگی و ادامه آن مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

آزمایش خون نیز می‌تواند از احتمال وقوع اختلالاتی با معلولیت ذهنی پیشگیری کند. فقر و محرومیت اجتماعی می‌تواند باعث ناتوانی‌های ذهنی شود که این خانواده‎ها مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گیرند. جوان بودن بیش از حد مادر نیز عامل خطر برای کودکانی با ناتوانی ذهنی است. با مشاوره به مادران نوجوان، در اختیار گذاشتن قرص‌های ضدبارداری و ارایه فرصت‌های تحصیلی برای دختران نوجوان می‌توان از معلولیت ذهنی کودکان پیشگیری کرد.

شیوه‌های آموزشی

آموزش مهارت خودیاری، اجتماعی و شغلی به افراد مبتلا به اختلالات ذهنی، می‌تواند کیفیت زندگی آنها را بهتر سازد.

این مهارت‌ها عبارتند از

مهارت‌های خودیاری و سازگاری (مثل توالت رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن)،

مهارت‌های زبانی و ارتباطی (ازجمله زبان اشاره، زبان گفتاری، و درک مطلب)،

مهارت‌های تفریحی (مثل بازی کردن و پختن غذاهای ساده)،

مهارت‌های زندگی روزمره (استفاده از تلفن، پول دادن، و پول گرفتن) و

کنترل انفجارهای خشم، پرخاشگری و رفتارهای مشکل زا (کاهش تمایل فرد به رساندن منظور خود از طریق پرخاشگری، هول دادن یا داد کشیدن).

می‌توان از روش‌های آموزشی برای موارد شدیدتر نیز استفاده کرد، مثلا برای کنترل رفتارهای خطرناک، از قبیل خود- زنی یا کوبیدن سر به دیوار. فرایند‌های بسیاری وجود دارند که این آموزش‌ها را در بر می‌گیرند. مثلا در تقویت رفتارعامل به رفتارهای صحیح فرد ناتوان که به صورت خودجوش از او سر زده می‌شود، پاداش داده می‌شود مانند توجه کردن به او یا ستایش کردن به او. یا در فرایند شکل دهی، رفتارهای پیچیده به مراحل قدم به قدم تجزیه می‌شود و در تکمیل هر قدم به فرد پاداش داده می‌شود.

منابع: گنجی. آسیب شناسی روانی

مرور بیشتر...

0

مطلب پیشنهادی

ترش کردن معده را چگونه می‌توان رفع کرد

درمان سریع ترش کردن معده عموما مشکلات ترش کردن معده به علت سردی عارض شده …

شوره چشم

علت شوره چشم چیست و راه‎های درمان آن چگونه است؟

اطلاعاتی درباره شوره چشم مثل شوره سر پلک چشم نیز دچار شوره می‌شود؟ که به …

FDA فروش سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار را ممنوع می‌کند

آمریکا فروش سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار را ممنوع می‌کند اداره مواد دارویی و غذایی آمریکا می‌گوید …

خواص چای سبز و سیب

چای سبز و سیب ترکیبی مفید برای سلامت قلب، کاهش وزن، مقابله با سرطان

خاصیت مفید ترکیب چای سبز و سیب به صورت روزانه چای سبز بنوشید و به …

زهر عقرب

زهر عقرب گرانبهاترین مایع در جهان و زهری با خاصیت شفا دهنده

گرانبهاترین مایع در جهان سم عقرب است گرانبهاترین مایع در جهان زهر عقرب است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =

http://www.20script.ir