هشت اشتباه بزرگ مدیران شرکت‎های تازه کار

اشتباهات بزرگ مدیران جوان

یکی از فرصت‌های جدید برای جوانان سخت کوش و بلندپرواز در همه جای جهان، راه اندازی شرکت‎های بازرگانی است. تأسیس یک شرکت این روزها شاید سرمایه زیاد نخواهند و داشتن ایده خوب، کمک اعضای خانواده یا حمایت یک دوست، برای شروع کافی است.

اما آمار پشت آمار وجود دارد که نشان می‌دهد بخش زیادی از این شرکت‌ها سرانجام خوبی ندارند و بسته می‌شوند. در بیشتر موارد اشتباهاتی که باعث بسته شدن شرکت‌های تازه تاسیس می‌شود ربطی به کمبودها و مشکلات اقتصادی ندارد. دلایل اغلب شکست‌ها خود مؤسسیسن هستند و اشتباهاتی که مرتکب می شوند:

۱- از همان ابتدا به فکر تسخیر بازار نباشید

یکی از بزرگترین میلیاردهای جهان Richard Branson که از ۱۶ سالگی وارد دنیای شرکت‌ها و ایده‌های جدید بازرگانی شده است می‌گوید وقتی شرکت را تأسیس کردیم و تبدیل به شرکتی با ۵۰ هزار کارمند شدیم اصلا فکر نمی‌کردیم که به این سطح از قدرت و ثروت برسیم. شک ندارم که اگر هدف‌مان را تا این حد عظیم تخیل می‎کردیم حتما با شکست روبرو می‎شدیم.

قدم بسیار بزرگ برداشتن یا مانع برداشتن قدم اول می‌شود یا سرویس و تولیدی خواهید داشت که مشتری برایش نخواهید داشت. شرکت‌های جوان بهتر است فعالیت‌شان قابل کنترل و انجام شدنی باشد. وگرنه هزینه‎ها و توقعات عملی نشده، کمرشکن خواهد بود.. صحبت از این نیست که هدف و آرزو نداشته باشید فقط یادتان باشد که بتوانید تلاش کنید هر روز کمی بهتر شوید.

۲- هیجانزده باشید ولی توقع نداشته باشید بقیه هم مثل شما باشند

بشر همیشه در حال مقایسه وضعیت خودش با دیگران است. اغلب آدمها از موقعیتی که دارند راضی نیستند و کافی است یکی از اطرافیان شان بهتر و موفق تر عمل کند. شما حتما از تأسیس شرکت و موفقیت‌های اولیه اش ذوق زده‌اید ولی شک نداشته باشید که بقیه آدمهایی که می‌شناسید از موفقیت شما احساس اطمینان خاطر ندارند وقتی قرار است با شما مقایسه شوند.

۳- باید عاشق مشتری‎تان باشید

عاشق ایده و محصول یا سرویسی که ارائه می‌کنید باشید و با تمام وجود سعی کنید بهترین و حتی کم هزینه‌ترین محصول را تهیه کنید ولی مهمترین هدفی که مؤسسان جوان فراموش می‌کنند علاقه و تعهدشان به مشتری‌ها است.

۹۰ درصد دلیل پیشرفت یک محصول نظیر ماشین یا مدادی که همه جهان می‌خرند کیفیت آن نیست. بلکه نحوه ارائه و تبلیغ و در نظر گرفتن نوع علاقه و توجه مشتریان است.

شرکت‎های تازه تأسیس باید بفهمند در ذهن مشتریان محصولی که تهیه می‌کنند چه می‌گذرد؟ آنها باید سلیقه و توجه مشتریان را پیشبینی و اجرا کنند.

۴- خسیس بودن در توسعه مداوم محصول

پول درآوردن با صرف هزینه ممکن میشود. هر شرکت بهتر است در سه زمینه یافتن همکاران خوب، بازاریابی و آموزش خود و اعضای شرکت اصلا خساست به خرج ندهد.

۵- مثل پدران تان نباشید

متفکر معروف Ray Kurzweil که پیش بینی‌هایش درباره تکنولوژی شهرت جهانی دارد می‌گوید « سرعت و پیشرفت دنیای امروز با زمانه پدرتان تفاوت اساسی دارد. قرن ۲۱ قرار نیست توسعه‌ایی در صد سال باشد. این قرن به اندازه ۲۰ هزار سال بشر، تغییر خواهد کرد» پس همیشه خودتان را با تازه‌ترین سطح پیشرفت، تطبیق دهید وگرنه به سرعت توسط شرکت‌های دیگر از دور خارج می‌شوید.

۶- قرار نیست خودتان را برای شرکت به کشتن دهید

شکی نیست که همه توجه و پشتکار و خلاقیت‌تان باید صرف شرکت تازه تأسیس‌تان شود ولی درخواست برای حل مشکلات و کارهای روزانه واقعا سرسام آور است. برای همین باید از دخالت و تلاش برای انجام دادن همه کارها دست بردارید. مدیران شرکت‌های جدید بهتر است از همان شروع یاد بگیرند که بخشی از روز، وقت اصیل شان را با فاصله گرفتن از جزئیات و کارهای جاری، صرف کنند. آنها باید بدون تنش، شرکت و کارش را از بیرون ببینند.

۷ – شکست و خطا در هر قدم را حتمی بدانید

دنیا بر روی مدار شب و روز و رشد و سقوط می‌چرخد. هر تلاشی هم که شرکت‌های اقتصادی انجام می‌دهند حتما در خود پیروزی و شکست‌های کوچک خواهند داشت. این را حتما و واقعا بپذیرید و از آنها نترسید. اگر شانس بیاورید این خلل‌های ایجاد شده، شرکت‌تان را بهتر خواهد کرد

۸- از ایده‎های اطراف‌تان بهره ببرید

شما و هر مدیر مؤسس، حد و حدود مشخصی از ایده و خلاقیت دارید. حتما هر روز بر اساس تجربه و دانش کسب شده، بهتر می‌شوید ولی از هر آنچه هستید فراتر نمی‎روید. برای همین یافتن افرادی که ایده‌ها و هوشیاری و مدیریت دارند برای شرکت‌تان واجب و حتمی است.

منبع: مجله موفقیت

0

مرور بیشتر...

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

16 − 6 =