مجله اکتیو:آموزش مهارت های فردی و اجتماعی

انتخاب پرفروش‌ترین محصولات برای ارائه در فروشگاه اینترنتی

روش‌های انتخاب پرفروش‌ترین محصولات برای ارائه در فروشگاه اینترنتی

می‌خواهید فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید؟ چه چیزی می‌خواهید بفروشید؟ رقابت برای داشتن فروشگاه‌های اینترنتی هر روز افزایش می‌یابد. طرح‌های بسیار و زمینه‌های متفاوت برای فروش اقلام و اجناس متنوع در اینترنت وجود دارد. پیش از آنکه بخواهیم یک فروشگاه اینترنتی کالا داشته باشیم، به این نکته باید توجه کنیم کالایی که می‌خواهیم ارائه کنیم دقیقا چیست و چه شریطی را برای ارایه آن باید در نظر بگیریم. به عبارت دیگر چطور می‌توانیم پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی را انتخاب کنیم.

برای فهم بهتر از این مقوله باید درک کنیم که فرصت‌های تجاری در اینترنت چه هستند و چه راهکار هایی برای آن قابل تعریف شده است. در واقع باید ببینیم که کاربران چه نیازمندی‌هایی دارند که با وجود اینترنت می‌توانیم با راحتی بیشتر و مزیت یا ارزش افزوده بیشتر به مشتری ارائه کنیم.

پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی

به طور کلی دو نوع کالا برای فروش وجود دارد:

کالاهای مصرفی

مانند نان، برنج، لباس،لامپ، لوازم نوشتار، توپ، لوازم یدکی خودرو و… که به صورت عمومی تقریبا همه انسان‌ها به آن نیاز دارند و به صورت دائمی تولید و مصرف می‌شوند. این کالاها توسط کارخانجات تولید می‌شوند و در قالب برندهای متنوع در بازار موجود هستند. پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی می‌توانند از این قبیل کالاها باشند.

کالاهای خاص

این کالاها یا خدمات برای تعداد اندکی از مشتریان ارائه می‌شوند ، اما به نسبت تولید می‌توانند پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی باشد. این اقلام طبیعتا تولید اندکی دارند و به صورت محلی و یا تکمیل کننده مراسم‌ها یا مناسبت‌های خاص هستند. مانند سمنوی عمه لیلا در تجریش، لباس‌های محلی بختیاری، صنایع دستی مسی کرمان و قالیچه‌های ابریشم تبریز. این کالاها همچنین ممکن است بسیار سلیقه‌ای باشند و براساس سفارش مشتری تهیه شوند بنابرین ممکن است از این کالاها در موارد‌ی فقط یک عدد وجود داشته باشد مانند تابلو نگارگری استاد فرشچیان.

با فهم تعاریف کلی از کالاها باید تصمیم بگیرید که در کدام حیطه مایل به فعالیت هستید. انتخاب نوع کالایی که برای فروش برمی‌گزینید نحوه‌ی ایجاد و اداره‌ی کسب و کار شما را مشخص خواهد کرد. مسلما باید بدانید که اگر می‌خواهید در زمینه فروش کالاهای مصرفی وارد شوید باید به منبعی ارزان و مداوم برای تولید و عرضه‌ی این کالاها دسترسی داشته باشید. سود در این بخش از فروش در خرید مناسب و ارزان است و در حال حاضر همه‌ی فروشگاه‌های دیگر کالا با برند یکسان یا کاربرد مشابه و قیمت‌های متفاوت رقابت می‌کنند. بنابراین اگر بخواهید کالای مصرفی مانند خودکار را بفروشید باید به نکات زیر دقت کنید:

اینکه یک سایت فروشگاهی داشته باشیم و فقط بخواهیم یک محصول خودکار بیک بفروشیم منطقی نیست. مردم برای خرید لوازم مصرفی پرکاربرد خود به سایت‌های تخصصی نیاز ندارند آنها می‌خواهند تا جای ممکن همه‌ی نیازمندی‌های خود را در یک مکان و رد سریع‌ترین زمان و با کمترین مبلغ تهیه کنند. پس روند منطقی اولیه برای ایجاد یک سایت در زمینه فروش کلیه لوازم مصرفی و پرکاربرد نوشتار قابل توجیه است. در چنین سایتی ممکن است که بتوانید خودنویس‌های تزیینی و بسیار گران را نیز در تعداد اندک بفروشید. همه این‌ها به میزان قیمت خرید شما و نحوه اطلاع رسانی و آگهی‌های تبلیغاتی نیز بستگی دارد. رقابت با چنین سایتی بسیار آسان است و ممکن است در طی یکسال ده‌ها نمونه مشابه از سایت شما برای عرضه‌ی لوازم نوشتار به عرصه‌ی فروش کالا در اینترنت وارد شوند.

با مقدمه هایی که در بالا گفته شد لازم است نکته‌های زیر را برای انتخاب پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید.

۱- کالا یا خدماتی ارائه دهید که مشکلی را حل کند

بسیار شنیده‌اید که احتیاج مادر اختراع است. درک به موقع اینکه جامعه مصرف کنندگان چه نیازی دارند و اینکه شما بتوانید کالا یا خدماتی را برای رفع نیاز عرضه کنید از بنیادی‌ترین تعاریف کسب و کار در دنیای واقعی و مجازی هست. پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی باید بتواند نیازی را برطرف کند که وجود دارد و از طرف رقبای شما به اندازه ی کافی برطرف نشده است.

حالت دیگر این است که شما روشی متفاوت برای رفع مشکل یا رفع نیاز مخاطبان خود بیابید و آن را برای عرضه اعلام کنید. و یا اینکه در نهایت محصول یا کالایی ارایه کنید که پیش از این وجود نداشته است. علاوه برخود محصول نحوه ارایه نیز می‌تواند موضوعی برای وجه تمایز شما و استقبال مشتریان باشد.

۲- کالاهایی را بیابید که مخاطبان علاقه زیادی به آن‌ها داشته باشند

بسیاری از کالاهایی که مردم می‌خرند لزوما نیاز روزمره و واجب آن‌ها نیست و بیشتر این کالا‌ها به دلیل نحوه ارایه یا تبلیغات برای انتقال احساس به کار میروند خریده می‌شوند. کالاهایی مانند تزیینات خانه ، گل، یک دستبند و…. این کالاها در صورتی که درست معرفی شوند با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

۳- کالاهای برند بفروشید

برندها نتیجه تلاش‌های تولیدکنندگان و بزاریابان تبلیغاتی هستند. لوگوی برندها به خودی خود وجود ندارند اما حاوی و منتقل کننده ارزش‌ها و مفاهیمی هستند که تولیدکنندگان آن‌ها به آن معتقدند. به دلیل آشنایی قبلی مخاطبان با برندهای معروف، حسی از اطمینان و آگاهی در میان مردم نسبت به آن برندها وجود دارد. بنابراین اگر سوابق مثبتی از فروش و مشتری‌مداری و پشتیبانی در خاطره‌ی مشتریان و جود داشته باشد احتمالا فروش راحت‌تر و با تبلیغات کمتری به همراه دارد. چون مصرف کنندگان خود معرف کالای خوبند.

باید این را در نظر گرفت که به دلیل شهرت یک برند معمولا سود این کالاها برای فروشندگان دست چندم زیاد نیست. همینطور به صورت عرف احتمالا بازه‌ی قیمتی برای سود بالا و و رقابت‌پذیر ندارند. فروش کالاهای برند به واسطه‌ی عملکرد و کیفیت محصول امکان‌پذیر است.

۴- برای معرفی محصول، محتوا تولید کنید

محصول خود را انتخاب کنید و شروع کنید به معرفی آن. لازم نیست بهترین محصول و بهترین کیفیت را داشته باشید یا اینکه سایتی بسیار بزرگ برای این کار ساخته باشید. مهم این است که بتوانید محتوایی آگاهی بخش و مفید را برای مخاطبان در نظر بگیرید و بتوانید با ترفندهای هوشمند تبلیغاتی، بازدید از وبسایت خود را توسط مخاطبان جدید و تا جای ممکن مربوط به کالا یا خدمات خود افزایش دهید. محتوای تبلیغاتی وبلاگ خود را بسازید و آن را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنید.

۵- از مشتری‌ها ایده بگیرید

ممکن است چند وقتی از ایجاد کسب و کار اینترنتی و فروش کالاهایی که انتخاب کرده‌اید در وب گذشته باشد. در این حین به نظرات مشتریان و همچنین نیازهای جدید آن‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. مشتریان از سوی یک مصرف کننده کالا را می‌بینند و علاوه بر نقص‌ها ممکن است کالاهای دیگری را که نیاز دارند و می‌تواند مکمل کالای اصلی شما باشد نیز یادآوری کنند. تامین چند کالای مرتبط با هم می‌تواند درآمد شما را از کسب و کار اینترنتی افزایش دهد و موجب انتخاب پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی شود.

۶- به پرسش‌های اساسی زیر پاسخ دهید:

آیا بازاردانی کرده‌اید؟ بازار دانی مفهومی متفاوت از بازرایابی است. بازار دانی پیش از انتخاب کالا یا در حین آن است. این روش بیشتر در مورد تولیدکنندگان برای طراحی محصولات با کاربردهای جدید مطرح است.

آیا ارزش‌گذاری مراحل تهیه و تامین تا فروش را انجام داده‌اید. یعنی تمام هزینه‌هایی که برای فروش محصول انجام می‌شود از حمل تا اجاره دفتر یا مثلا پرداخت حقوق را دقیقا محاسبه کرده اید؟ قیمت‌گذاری مناسبی برای فروش انجام داده‌اید؟ آیا با قیمتی که ناشی از هزینه‌هاست، سود حاصل جوابگوی گردش کاری شما هست؟ و اینکه آیا قیمت تمام شده و سود نهایی از آن برای فروش به مشتریان رقابتی است یا خیر.

جمع‌بندی

فروش اینترنتی به طور مداوم در حال تسخیر بازارهای سنتی است. توجه به اینکه چه کالایی را در چه زمانی و با چه کیفیتی و چه نحوه ارایه‌ای به مشتریان عرضه کنیم برای خود دانش جداگانه‌ای می‌طلبد. بهترین پیشنهاد برای شروع کسب و کار های کوچک اینترنتی و انتخاب پرفروش‌ترین محصولات در فروشگاه اینترنتی این است که با کالاهایی شروع کنیم که خیلی عمومی نباشند و قیمت مشخصی در بازار نداشته باشند. همچنین سلیقه‌ای و محدود باشند. علاوه بر انتخاب خوب کالاها به نحوه معرفی کالا یا محصولات خود نیز توجه بسیار داشته باشید. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر نیز کمک شایانی به دیده شدن شما خواهند کرد.

مرور بیشتر...

0

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*