طرز تهیه سمنو خانگی و آشنایی با خواص سمنو

طرز تهیه سمنو خانگی

سمنو یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پر فایده و بخش اصلی سفره هفت سین است که هم میتوانید ان را در منزل تهیه کنید و هم از مغازه‌ها بخرید. ولی خب پخت سمنو در منزل هم بهداشتی‌تر و بصرفه‌تر است و هم برکت سال را به خانه می‌اورد. توجه شما را به طرز تهیه سمنو و خواص سمنو جلب می‌کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه سمنو، خانگی

گندم برای جوانه زدن …… ۱ تا ۱/۵ کیلوگرم

آب ……….. به مقدار لازم

آرد جوانه گندم یا آرد سنگک …… ۳ کیلوگرم ( تقریبا دو برابر گندم )

بادام با پوست ……….. ۲۵۰ گرم

خلال پسته و بادام ……….. ۱۰۰ گرم

شکر حدودا برای یک کیلو گندم یک کاسه ماست خوری کوچک یا شیره

طرز تهیه:

ابتدا گندم را پاک کنید سپس با آب خوب بشویید. به مدت 3 روز گندم را در آب قرار دهید. البته در طی این 3 روز چند بار آب گندم را عوض کنید تا نوک گندم‌ها جوانه بزند. بعد از 3 روز آن را در دستمالی تمیز و خیس بریزید تا ریشه در بیاورد. وقتی که ریشه‌ها در آمد گندم را در چند سینی پهن کنید و یک پارچه خیس روی آنها بیاندازید تا گندم ساقه نقره‌ای بزند. بعد گندم نقره‌ای شده را چرخ کرده یا بکوبید. مقداری آب روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس از صافی رد کنید به طوری که شیره از پوسته گندم درآید. چون شیرینی سمنو از همین شیره سفید رنگ می‌باشد.

باید دقت کنید که گندم خوب نرم شده و شیره ی آن گرفته شود.آرد را در قابلمه ی مناسبی ریخته و شیره‌ی گندم را کم کم به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شده و به صورت مایع رقیقی درآید. ظرف را روی شعله ی اجاق قرار دهید و آن را مرتب هم بزنید تا مایع جوش آمده، کم کم غلیظ شود.

مایع سمنو، را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و مثل حلوا شود. وقتی آب سمنو کشیده شد، آن را کمی تفت دهید و در این مرحله مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تا کمی رقیق تر و خوش رنگ تر شود. سمنو را در ظرف گردی ریخته و مدت نیم ساعت در فر یا روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری خلال پسته و بادام به سمنو اضافه کنید. هرگز در سمنو شکر نریزید، زیرا شیره‌ی گندم به اندازه ی کافی شیرین می‌باشد.

نکته‌های تغذیه‌ای سمنو

تغییراتی که در یک دانه درحین جوانه زدن رخ می‌دهد، بسیار جالب است و این مساله است که ارزش تغذیه‌ای آن را افزایش می‌دهد. انرژی و کربوهیدرات آن کاهش می‌یابد و در عوض پروتئین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و فسفر آن بسیار بالا می‌رود و ویتامین A ،B2 ،B3 و C آن هم بسیار بالا می‌رود. خصوصاً برای مردان مصرف آن بسیار پرفایده است. جوانه گندم منبع غنی ویتامین‌های گروه B و نیز ویتامین E است. ویتامین‌های گروه B برای بهبود وضعیت پوست ، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. ویتامین E نیز در تولید مثل نقش مؤثری دارد. همچنین به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می‌شود.

منبع: مجله آشپزی

دیدگاهی بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

هفت + 12 =