بالینیروانشناسی

5 اشتباه افراد مبتلا به افسردگی

روش خودتخریبی افراد افسرده و برخی از راهکارهای بسیار عملی

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی(WHO)، افسردگی احساس غم پایدار و کاهش تمایل به انجام کارهایی است که بصورت معمول از آن لذت می بریم، ونیزکاهش انگیزه انجام امور روزمره که حداقل به مدت دو هفته بطول انجامد. همچنین فرد افسرده ممکن است برخی از  احساسات مثل: غم، اضطراب، پوچی، ناامیدی، بی‌حمایتی، بی‌ارزشی، احساس گناه، خواب و یا اشتهای مختل، احساس خستگی و ضعف در تمرکز را تجربه کند. علائم متفاوت  دیگر مثل پرخوری، ناتوانی دربه خاطر سپردن جزئیات یا تصمیم‌گیری، مشکلات رابطه‌ای، درد جسمانی، مشکلات گوارشی و درکل کاهش انرژی نیز وجود دارد. در حالت بسیار شدید، افسردگی می تواند منجر به اقدام به خودکشی شود.

در مجموع افسردگی یعنی فکر و خیال بیش از حد در باره موضوعی که شاید اصلا مهم هم نیست. افسردگی مثل یک تله عمل می کند که هر چه بیشتر دست و پا بزنید رشته‌های بیشتری به دورتان می‌تند. آدمهای افسرده برای فرار از احساس کلافه شدن، دست از هر کار و  برنامه و امیدی میکشند. افسردگی آدمها را به لحاظ معنوی، کور و فلج می سازد. متاسفانه بسیاری ازافراد افسرده برای تحمل این وضعیت از واکنش ها و اعمالی استفاده می کنند که در حقیقت به ضررشان است.

1- نگذارید مشکلات کوچک شما را کلافه کند

یک انسان افسرده برای مثال شاید پی می‌برد که اعضای خانواده یا دوستان در محل کار یا سر کلاس، مدام پریز برقی که می‌خواهد استفاده کند را با سیم برق تلفن و لب‌تاپ شان اشغال کرده‌اند. فرد افسرده مدام از این ماجرا رنج می‌برد ولی به خودش فرصتی برای حل این مشکل ساده نمی‌دهد. او می‌تواند به راحتی یک سیم دارای چند پریز برق داشته باشد ولی برای آن تلاشی نمی‌کند.

2-  خوابیدن حال شما را خوب نمی کند

افراد افسرده فکر می کنند با کمی استراحت و خوابیدن، تشویش و غم، دست از سرشان بر می‌دارد. آنها برای عملی ساختن یک تصمیم ساده نظیر قدم زدن معمولی، یا سلمانی رفتن یا حتی تلفن زدن به یک دوست، فکر میکنند بهتر است اول کمی بخوابند تا خوش اخلاق و سرحال شوند.

متاسفانه این استراتژی همیشه ناموفق خواهد بود چون احساس امتناع و نداشتن قدرت تصمیم گیری در آنها باقی خواهد ماند. برای همین، خوابیدن و کاری نکردن، بیشتر از پیش آنها را دچار یاس، شرم و از دست دادن ته مانده اعتماد به نفس خواهد کرد.

3- بیش از حد به دارو تکیه نکنید

داروها حتما وسایل خوبی برای حل بسیاری ازعلائم افسردگی هستند ولی حلال همه نشانه‌های رفتاری یا عادت های افراد افسرده نیستند. بیش از حد فکر کرن یا فرار از مسئولیت های ساده فردی نظیر غذا درست کردن یا حمام کردن از جمله کارهایی است که  دارو علاجش نخواهد بود.

راه حلش این است که یک کیک قاچ شده را تصور کنید و تصمیم بگیرید بفهمید داروها چه مقدار از قطعات یک کیک برای وضعیت بیماری شما هستند و چه مقدار دیگر مربوط به تغییر نحوه فکر کردن، ورزش، معاشرت، نظافت و حتی تفریح و خنده می‌باشد؟

4- مدام درخواست کمک نکنید

معمولا آدمهای افسرده مشکلات‌شان را بروز نمی‌دهند چه برسد به اینکه درخواست کمک کنند. ولی عده‌ایی هم هستند که اغلب کارهای روزمره‌شان را بدون کمک شخص دوم انجام نمی‌دهند. این نوع وابستگی باعث خستگی و تنش زیاد در دیگران میشود بخصوص اگر ببیند که بسیاری از کارهای عادی زندگی را  را می‌توانند انجام دهند.

5- دست از هر کاری کشیدن

شکی نیست که افراد افسرده در محوطه مه‌آلود روحی هستند. انگیزه و حوصله ندارند. به آینده خوشبین نیستند و تصور خوبی نیز از گذشته ندارند. این حس نامطبوع  و فلج کننده آنها را وا می‌دارد دست از هر کاری بکشند.

راه حل عملی و ساده برای این وضعیت روحی وجود دارد که احتیاج به یک عزم آهنین ندارد. آنها کافی است روز را به سه قسمت صبح، ظهر و شب تقسیم کنند و سعی کنند در هر قسمت روز یک کار بسیار کوچک که کمی و فقط کمی برایشان احساس خوشایند ایجاد میکند انجام دهند. مثلا پرداختن قبض آب و برق یا به والدین زنگ زدن حتی در حد یک احوالپرسی کوتاه …

منبع: مجله روانشناسی امروز

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 13 =